Thursday 15 December 2022

EFECTE COLATERALE

 



 

             În Bulgaria și România, dar nu numai, s-a discutat și s-a scris mult despre deciziile Consiliului JAI din 8-9 decembrie. Cum bine știe întreaga Europă, pe agenda Consiliului s-au aflat și cererile de admitere în zona Schengen a trei state – Croația și, la pachet, Bulgaria și România. La fel de bine se știe că ședința Consiliul din 8 decembrie s-a soldat cu două decizii opuse, anticipate de poziționările cunoscute ale participanților: pe de-o parte, Croația a fost primită în spațiul european al circulației libere, în timp ce voturile împotrivă ale Austriei și Țărilor de Jos au lăsat Bulgaria și România în afara acestui spațiu. Pe scurt, zona Schengen a fost lărgit, deși nu în măsura dorită de toți pretendenții.

            În fapt însă, mai nimeni nu a subliniat aspectul pozitiv al deciziei Consiliului privind extinderea spațiului Schengen prin cuprinderea Croației, comunicarea publică concentrându-se, dimpotrivă, pe neprimirea Bulgariei și României. Nu doar oficialii de la Sofia și București, dar și liderii Uniunii Europene s-au arătat nemulțumiți și chiar dezamăgiți de opoziția Austriei și Țărilor de Jos față de admiterea Bulgariei și României, reiterând faptul că cele două țări îndeplinesc toate condițiile privind apartenența la spațiul Schengen. Declarațiile politice, comunicatele oficiale, pozițiile exprimate în media, toate acestea au insistat asupra veto-ului exprimat de Austria, în mod special, și Țările de Jos. În acest fel s-a indus opiniei publice europene ideea că nu Bulgaria și România au eșuat în încercarea lor, îndreptățită de altfel, de a deveni membri ai spațiului Schengen, ci Consiliul JAI și Uniunea Europenă în ansamblu au eșuat în ceea ce privește politica de extindere a zonei europene de liberă circulație.  

            Eșecul, s-a spus și s-a scris, s-a datorat Austriei și Țărilor de jos, dar în mod deosebit celei dintâi. Acuzată din toate părțile, Austria a devenit practic inamicul nr. 1 al politicii de extindere a spațiului Schengen. A contribuit la consolidarea acestei opinii chiar argumentația Vienei. Cancelarul Nehammer a susținut că „nu va exista o extindere atât timp cât frontiera externă nu este protejată în mod eficient. Politica de azil eșuată a UE a cauzat această situație”. În sprijinul poziției sale, Karl Nehammer a invocat faptul că „75.000 de străini ajung neînregistrați în estul Austriei”, tranzitând regiunea Balcanilor de Vest, iar aceasta  este o „problemă de securitate” a Austriei și Uniunii ce trebuie rezolvată odată, dar înainte de extinderea spațiului Schengen.

Argumentul migranților ilegali, invocat și de ministrul de interne Gerhard Karner la Consiliul JAI ca bază a poziției Austriei și, în consecință, a votului dat, a fost însă demontat chiar de același ministru atunci când a votat pentru admiterea Croației dar împotriva Bulgariei și României, care, trebuie spus, nu aparțin Balcanilor de Vest. Practic, prin poziția reprezentantului său, guvernul austriac a operat cu două măsuri, cu două standarde diferite, tratând discriminatoriu țările candidate. În mod firesc astfel, s-a speculat asupra motivelor „reale” ale deciziilor luate de Viena, cel mai adesea fiind invocate interesele comerciale, de business.

În consecință, media din Bulgaria și România a fost inundată de un val de acuzații la adresa Austriei și, totodată, de îndemnuri la boicotarea afacerilor austriece din aceste țări. O atitudine emoțională, s-a spus, pe măsura dezamăgirii generate de eșecul admiterii în spațiul Schengen (la care bulgarii și românii aspiră de mai bine de un deceniu). Numai că emoția a fost dublată de acțiuni concrete. Bunăoară, oameni de afaceri din ambele state au anunțat că renunță la relațiile comerciale cu firmele cu capital austriac. Mai mult chiar, diverși oficiali de la Sofia și București au vorbit despre o posibilă boicotare a acțiunilor politice ale Vienei.    

            Dar probabil că efectul colateral cel mai important al votului dat de reprezentanții Austriei și Țărilor de Jos în cadrul Consiliului JAI din 8 decembrie este cel care vizează unitatea și solidaritatea Uniunii Europene. Votului negativ privind admiterea Bulgariei și României în spațiul Schengen a conturat imaginea unei Uniuni divizate, căreia îi lipsește capacitatea deciziilor consensuale, în special din cauza atitudinii rigide a Austriei. Desigur, tehnic, Austria, ca de altfel orice stat membru al Uniunii, are dreptul de a vota împotrivă și, deci, de a bloca o decizie în condițiile în care este reglementată procedura unanimității. Numai că, de data aceasta, Austria s-a aflat în contradicție totală cu opinia generală a Uniunii Europene, exprimată, pe rând, de Parlamentul European, de Comisie și chiar de Partidul Popular European din care face parte și OVP, partidului cancelarului Nehammer. De aici și imaginea lipsei de unitate a Uniunii. Practic, prin acțiunile sale, guvernul de la Viena a dinamitat unitatea Uniunii Europene, atât de necesară astăzi în contextul critic al războiului de la granița de est a Europei.         


No comments:

Post a Comment