Friday 21 April 2023

Sfârșitul grupului de la Visegrad?

 



Cu 32 de ani în urmă, trei dintre țările est-europene proaspăt ieșite din lagărul comunist au decis să-și unească eforturile de dezvoltare în cadrul unei structuri regionale de cooperare. Pe 15 februarie 1991, reuniți în cetatea medievală de la Visegrád, nu departe de Budapesta, președinții Cehoslovaciei, Václav Havel, și Poloniei, Lech Vałęsa, alături de prim-ministrul Ungariei, József Antall au pus bazele Grupului de la Visegrád. Conform declarației comune semnate de cei trei lideri politici, țările grupului se angajau să-și asigure sprijin reciproc în vederea integrării politice și economice în Uniunea Europeană. Totodată, grupul își propunea să contribuie la consolidarea stabilității economice și politice în regiunea Europei Centrale.

            Grupul de la Visegrád nu a fost conceput să funcționeze într-o formulă instituționalizată, precum, bunăoară, Uniunea Europeană. Cooperarea din cadrul grupului se realizează în baza întâlnirilor periodice ale reprezentanților țărilor membre la diferite niveluri, de la cel înalt, al premierilor și șefilor de stat, până la cel al experților. Cât privește conducerea grupului, aceasta se realizează prin roție, fiecare țară membră exercitând președinția grupului pentru o perioadă de 12 luni în baza unui plan anual de acțiune.

            Proiectat ca o structură de cooperare a Europei Centrale, deschisă colaborării în special cu statele vecine, grupul de la Visegrád nu a suferit modificări ale componenței în decursul existenței sale. În mod forturit însă, ca urmare a serarării dintre Cehia și Slovacia, oficializată la 1 ianuarie 1993, numărul statelor membre a crescut la patru. Altfel, de-a lungul timpului, grupul de la Visegrád sau, pe scurt, V4 a organizat reuniuni la diferite niveluri de reprezentare cu participarea și a altor state, în formatul de tip V4+.

Încă de la momentul înființării grupului de la Visegrád, România și-a exprimat dorința de a deveni parte a grupului, dar a fost refuzată din motive politice, fiind invocate manifestațiile nedemocratice din 1990, respectiv mineriadele și conflictul etnic de la Tg. Mureș. După ce a devenit membră a Uniunii Europene, România a fost invitată să participe, alături de alte state europen, la diferitele reuniuni ale grupului în format V4+. În 2015, la inițiativa premierului român Victor Ponta, a fost constituită o alianță a trei state europene – România, Bulgaria și Serbia – după modelul grupului de la Visegrád și, propabil, ca o replică la acesta, numită Grupul de la Craiova, după numele localității din România unde s-au reunit pentru prima oară prim-miniștrii țărilor fondatoare. Ulterior, în 2017, la grup a aderat Grecia.

 Dincolo de apartenența lor la regiunea Europei Centrale, țările grupului de la Visegrád au fost unite de experiența tranziției nonviolente de la comunism la democrație, dar și de progresele mai rapide înregistrate în procesul de reformare economico-socială. În 2004, în contextul primului val de extindere a Uniunii Europene către Est, toate cele patru țări din V4 au devenit membre ale comunității europene.

Grupul și-a menținut unitatea și după integrarea europeană, țările componente coordonându-și politicile în cadrul instituțional al Uniunii și individualizându-se ca atare în concertul european. În timp, în mod deosebit odată cu criza refugiaților din 2015, țările V4 și-au atras reputația unui „grup rebel” al Uniunii, a unui „bloc estic anti-Bruxelles”. Promotori ai ideologiei suveraniste, liderii acestor patru țări s-au pronunțat împotriva proiectului comunitar al „Europei federale”, susținând, în schimb, o „Europă a națiunilor”, bazată pe un rol mai redus al instituțiilor europene.

Cu toate acestea, diferențele de viziuni politice dintre cele patru țări ale grupului V4 au căpătat consistență în ultimii ani, prefigurând, mai întâi, o divizare a grupului V4 în V2+V2, accentele mai violente ale discursului suveranist proprii Varsoviei și, în mod deosebit, Budapestei ridicând o barieră în cooperarea cu celelalte două state. Învazia militară în Ucraina a produs o nouă fisură în interiorul grupului, de data aceasta între Ungaria, pe de-o parte, și Polonia, Cehia și Slovacia, de cealaltă parte, motivul fiind susținerea, fie și indirectă, acordată de Budapesta Moscovei. Fisura a fost atât de mare încât întâlnirea miniștrilor apărării ai celor patru țări programată la sfârșitul lunii martie 2022, la o lună de la invadarea Ucrainei, nu a mai avut loc.

Astăzi, V4 este departe de modelul de cooperare care a stat la baza înființării sale în urmă cu mai bine de trei decenii. În fapt, dacă avem în vedere falia creată de poziția pro-Moscova a Ungariei lui Viktor Orbán, putem spune că, practic, grupul de la Visegrád s-a restrâns la țara de la Visegrád.

Nu este, deci, surprinzător că noul președinte ceh, Petr Pavel, victorios în alegerile prezidențiale de la începutul acestui an, vorbea despre necesitatea reformării grupului - în sensul lărgii compoziției lui la 9 membri, în contextul războiului din Ucraina –, în caz contrar riscând să devină o formă fără fond. De altfel, în opinia președintelui Pavel, exprimată cu ocaziei vizitei sale în Slovacia de la începutul lunii martie, V4 „a devenit mai mult un for consultativ, fără ambiția unei coordonări detaliate a politicii externe sau de secutitate (a țărilor membre -n.n.), ceea ce nu este scopul pentru care a fost destinat grupul.” Opinie împărtășită și de omoloaga sa de Bratislava, Zuzana Čaputová.  

În același sens trebuie înțeleasă și o recentă declarație a premierului polonez. Cu ocazia turneului său în SUA, aflat în vizită la think-tank-ul american Atlantic Council, Mateusz Morawiecki a explicat la ce stadiu a ajuns cooperarea în interiorul V4. „Relația noastră cu Ungaria s-a schimbat mult din cauza poziției Ungariei față de Rusia, acesta este un fapt. Am avut odată o cooperare foarte puternică la nivelul Grupului de la Visegrád, acum este mult diminuată.” În plus, a apreciat premeierul Morawiecki, „cooperăm foarte bine cu România și cu statele baltice”.

Așa stând lucrurile, viitorul așa-numitului grup de la Visegrád apare tot mai incert. Este însă certă alternativa pe care o are în față: reformare sau dispariție.


No comments:

Post a Comment