Pentru
cetățenii bulgari și finlandezi, prima duminică a lunii aprilie a avut aceeași
semnificație electorală, reunindu-i la urne cu misiunea de a alege noile
parlamente naționale. Contextele politice ale cele două procese electorale au
fos însă diferite.
În Bulgaria, alegerile s-au
desfășurat pe fondul instabilității politice care afectează țara în ultimii
ani. În iunie trecut, guvernul de coaliție condus de Kiril Petkov, liderul noii
formațiuni politice Continuăm Schimbarea (PP), guvern constituit după alegerile
parlamentare anticipate de la sfârșitul anului 2021, a fost demis în urma
succesului moțiunii de cenzură prezentate de principalul partid de opoziție, Cetățenii pentru Dezvoltarea Europeană a Bulgariei (GERB).
Moțiunea de cenzură a fost votată de 123
de deputați din cei 240 ai parlamentului de la Sofia (respectiv 51,25%),
incluzându-i și pe cei 20 de parlamentari ai partidului anti-sistem Există un Astfel
de Popor, până atunci aliați ai premierului Petkov. Din 2 octombrie 2022, țara
are un guvern interimar, condus de independentul Galb Donev, bazat pe suportul
parlamentar al formațiunilor Continuăm Schimbarea, Partidul Socialist Bulgar și
Bulgaria Democratică. Guvernul Donev a fost reconfirmat la începutul lunii
februarie, după ce alegerile parlamentare anticipate din octombrie 2022 s-au
soldat cu un nou rezultat indecis. Mandatul guvernului Donev a fost acela de a
pregătii noul scrutin parlamentar anticipat, din 2 aprilie 2023 – cel de al
cincilea în ultimii doi ani – de la care se aștepta, în sfârșit, formarea unei
majorități parlamentare solide și, deci, constituirea unui guvern stabil. A
fost atins acest obiectiv?
Să spunem, mai întâi, că la
noile alegeri parlamentare s-au prezentat practic aceleași formațiuni politice
ca și la precedentele momente electorale, fără apariția unui concurent
surpriză, așa cum s-a întâmplat la scrutinul de la sfârșitul anului 2011, odată
cu debutul politic al formațiunii Continuăm Schimbarea. Așa se explică, în bună
măsură, și participarea redusă a cetățenilor, prezenți la urne într-o proporție
de numai 40,63%, conform datelor oficiale. Pe axa centrală a confruntării
electorale s-au aflat, din nou, cele două grupări politice pro-europene,
despărțite însă de viziuni diferite asupra actului guvernării: Cetățenii pentru
Dezvoltarea Europeană a Bulgariei, alături de Uniunea Forțelor Democratice
(SDS), respectiv Continuăm Schimbarea, cotate cu scoruri electorale apropiate.
Reamintim că alianța GERB-SDS a câștigat alegerile de la sfârșitul lui 2022 cu
24,5% din voturi, la o diferență de 5 puncte procentuale față de PP,
formațiunea victorioasă în ultimele alegeri din 2021, când a adunat 25,4% din
voturi, cu 3 procente în fața GERB-SDS.
Sondajele de opinie care au
precedat noile alegeri parlamentare au anticipat aceeași competiție strânsă
dintre cele două grupări politice, fără conturarea unui câștigător detașat,
realitate confirmată de rezultatele scrutinului. Anunțată inițial, conform
sondajelor de tip exit-poll, drept câștigătoarea alegerilor, cu un avans de
circa un punct procentual în fața GERB-SDS, alianța dintre Continuăm Schimbarea
și Bulgaria Democratică s-a clasat în final pe poziția a doua, fiind votată de
24,5% dintre participanții la scrutin și obținând 64 de mandate parlamentare
(26,7%), așa cum a arătat numărătoarea completă a voturilor. În paranteză fie
spus, dincolo de faptul să sondajele de opinie sunt totuși un instrument
relativ de măsurare a opțiunilor electorale, cotarea mai bună a formațiunii
Continuăm Schimbarea poate avea și o explicație de tip ideologic, respectiv
orientarea reformatoare a acestei formațiuni. Prima poziție a ierarhiei
electorale a revenit, așadar, alianței GERB-SDS, a fostului premier Boiko
Borisov din perioada 2009-20013, arestat în 2022 sub acuzația de abuz de
fonduri europene, susținută de 26,4% dintre votanți, reprezântând 69 de
parlamentari (28,8%). În legislativul de la Sofia s-au calificat alte patru
formațiuni politice, scoruri mai bune obținând formațiunea pro-rusă Renașterea
– 14,2% din voturi, cu circa 5 procente în plus comparativ cu suportului său
electoral din 2022 – și partidul minorității turce, Mișcarea pentru Drepturi și
Libertăți – o prezență parlamentară constantă, cu 13,7% din voturi. Tehnic,
GERB și SDS au câștigat alegerile, însă, în ansamblu, rezultatele nu au produs
schimbarea preconizată, respectiv detașarea unui câștigător majoritar pentru a
pune capăt instabilității politice prelungite din Bulgaria.
La prima vedere, situația din
Bulgaria a fost reprodusă în urma alegerilor parlamentare din Finlanda.
Într-adevăr, niciunul dintre principalii competitorii electorali nu s-a detașat
ca un câștigător majoritar al scrutinului, în condițiile în care participarea
la scrutin la situat la peste 68% din corpul electoral. Totodată, rezultatele
au arătat că diferențele dintre ocupanții primelor trei poziții ale ierarhiei
electorale sunt minore, sub 1% dintre voturile exprimate Concret, prima poziție
a revenit Partidului Coaliției Naționale (KOK), cu 20,8% din voturi, urmat de formațiunea
Adevărații Finlandezi (PS), votată de 20,1% dintre participanții la scrutin, și
de Partidul Social Democrat Finlandez (SDP), ocupantul locului al treilea cu 19,9%
dintre voturile exprimate. Ca atare, din totalul celor 200 de mandate ale
parlamentului de la Helsinki, KOK și-a adjudecat 48 (24%), PS a obținut 46
(23%), iar SDP o ocupat 43 (21,5%). Completând tabloul alegerilor finlandeze, să
spunem că alte șase formațiuni politice minore au ocupat mandate în legislativul
finlandez, cea mai importantă dintre acestea, Centrul Finlandei (KESK), parte a
coaliției de guvernare până în 2019, obținând puțin peste 11% din voturi,
respectiv 23 de mandate (11,5%). În termenii științei politice, rezultatele
alegerilor au confirmat că în Finlanda, la fel ca în Bulgaria, funcționează un
sistem de partidul de tip multipartidist perfect (fără partid dominant), cu
corolarul formatului guvernamental de tip coaliție multipartistă.
Cu toate acestea, practica politică
finlandeză este diferită de cea bulgară, instabilitatea acută nefiind proprie țării
nordice. Dimpotrivă, dacă avem în vedere contextul minoritar partidist și
electoral, aici putem vorbi despre o stabilitate politică notabilă. Dovadă stă faptul
că alegerile au fost convocate la termen, în legislatura 2019-2023 funcționând,
practic, aceeași coaliție guvernamentală – compusă din cinci partide, în frunte
cu SDP –, poziția de premier fiind deținută, din decembrie 2019, de Sanna
Marin, înlocuitoarea lui Antti Rinne la conducerea social-democraților. În
plus, creșterea relativă a suportului electoral al naționaliștilor din PS nu
poate fi considerată drept o amenințare la adresa status-quo-ul politic
finlandez, dacă avem în vedere dinamica acestei formațiuni din ultimul deceniu,
respectiv clasarea ei constantă pe poziția a doua ierarhiei electorale, dar
fără participarea la guvernare. E drept, partidul Sannei Marin a pierdut noile
alegerile – și aceasta în ciuda bunei
administrări a pandemiei de COVID-19 și a aducerii țării în poziția de membru
NATO (confirmată oficial la două zile după consumarea scrutinului) – însă
înfrângerea stângii social-democrate în fața dreptei liberale nu este semnul
instabilității politice, ci al răsturnării politice, formă specifică de
materializare a alternanței la putere.
Desigur, și Finlanda, asemeni
Bulgariei, are de trecut testul postelectoral al constituirii majorității
parlamentare, care, având în vedere arhitectura minoritară a parlamentului, se
anunță a fi unul dificil și cronofag. Cu diferența că Finlanda, așa cum ne-o
dovedește experiența ei politică, deține know-how-ul unui astfel de
proces, spre deosebire de Bulgaria, unde, în plus, miza specifică a acestui
ultim scrutin o constituie înlăturarea instabilității guvernamentale.
No comments:
Post a Comment