Friday 14 April 2023

Turcia se pregătește pentru alegeri decisive

 


Odată ce Recep Tayyid Erdoğan și-a anunțat în mod oficial candidatura pentru un nou mandat prezidențial, în cadrul evenimentului organizat la Ankara pe 11 aprilie, putem spune că Turcia a intrat, cu adevărat, în campania electorală pentru alegerile prezidențiale și parlamentare de luna viitoare.

Pe 14 mai, peste 60 de milioane de turci sunt convocați la urne pentru desemnarea președintelui republici, ca și a celor 600 de membri ai parlamentului de la Ankara, Marea Adunare Națională a Turciei. Ca de obicei atunci când se suprapun aceste două tipuri de scrutinuri, accentul cade pe alegerile prezidențiale, și nu doar pentru că, în mod natural, competiția prezidențială are un caracter mai puternic personalizat. Rolul important jucat de președinte, mai ales într-o republică de tip prezidențial, cum format este definit regimul politic din Turcia, dă greutate acestor alegeri. În mod specific, noile alegeri prezidențiale din Turcia capătă semnificații deosebite, dacă avem în vedere nu numai contextul critic intern și extern în care acestea sunt organizate, dar și miza politică expresă, respectiv soarta regimului politic Erdoğan.

După cele trei mandate de premier, din perioada 2003-2014, ca lider al Partidului Justiției și Dezvoltării (AKP), pe care l-a fondat în 2001 și l-a condus la trei victorii parlamentare consecutive, Recep Erdoğan a câștigat alegerile prezidențiale din 10 august 2014. Votat de circa 53% dintre turcii prezenți la urne, fostul premier a devenit cel de al 12 președinte al Turciei, dar primul ales prin vot direct, popular. Trebuie precizat că victoria sa prezidențială a fost, în bună măsură, consecința politicii sale ca premier vizând reformarea statului turc, a succeselor economice obținute, ca și a deschiderii către valorile democratice și seculare caracteristice Europei. Totuși, în decursul mandatului său, îndeosebi după tentativa eșuată de puci militar din 2016, politica promovată de președintele Erdoğan a tins tot mai mult către autoritarism și islamism accentuat, îndepărtând astfel Turcia de modelul cultural-politic occidental de care se apropiase în perioada anterioară. Totuși, alegerile generale din 2018 l-au reconfirmat președinte al Turciei, din nou din primul tur, cu circa 52% din voturi, odată cu victoria parlamentară a partidului său, AKP fiind susținut de peste 42% dintre votanți și ocupând, împreună cu aliații săi naționaliști, aproape 60% din locurile parlamentare. Reconfirmarea lui Erdoğan ca președinte, în paralel cu victoria partidului său, în cadrul primului scrutin dublu – prezidențial și parlamentar – din istoria țării, a marcat intrarea Turciei într-o nouă etapă politică, cea a unui regim prezidențial în care deținătorul poziției de șef al statului are prerogative extinse, consecință a reformei constituționale din 2017. Acum, înscris în cursa electorală cu obiectivul obținerii celui de al treilea mandat consecutiv, președintele Erdoğan le cere turcilor să voteze, din nou, în favoarea politicii prezidențialist-autoritariste pe care a promovat-o în ultimii ani. Însă auspiciile nu îi sunt la fel de favorabile ca în trecut.

Întâi de toate, candidatura sa este pusă sub semnul întrebării, adversării săi politici negându-i dreptul constituțional de a candida pentru un al treilea mandat prezidențial. Argumentul acestora își are suportul chiar în eșafodajul constituțional pe care Erdoğan și-a bazat dominația politică. Să reamintim, în acest sens, că în decurs de nici un deceniu legea fundamentală a Turciei a cunoscut două revizuiri majore, în mod special în ceea ce privește instituția prezidențială. Astfel, reforma constituțională inițiată în 2007 s-a soldat cu schimbarea modului de alegere a președintelui republicii, respectiv cu trecerea de la alegerea indirectă, de către parlament, la alegerea directă, prin vot popular, pentru un mandat redus de la șapte la cinci ani, și, totodată, cu acordarea permisiunii președintelui de a candida pentru un al doilea mandat. În 2017 modificările constituționale au fost încă mai consistente, schimbând natura regimului constituțional, în sensul introducerii unui prezidențialism de tip american, șeful statului devenind și șeful puterii executive. Condițiile alegerii președintelui au rămas însă neschimbate. Pornind de aici, oponenții săi, afirmă că președintele Erdoğan, care are deja două mandate, nu mai poate candida, decât cu încălcarea legii. De cealaltă parte, susținătorii săi  consideră că revizuirea constituțională din 2017 a resetat modul de calcul al mandatelor prezidențiale, astfel că Erdoğan mai are dreptul la încă un mandat, cel actual fiind primul în noua ordine constituțională.

Formal, disputa a fost tranșată în favoarea președintelui în exercițiu, iar Consiliul Electoral Suprem din Turcia i-a acceptat candidatura. Mai mult, instituția responsabilă cu organizarea alegerilor a stabilit și ordinea candidaturilor pe buletinul de vot, prima poziție revenindu-i lui Erdoğan, ceea ce poate însemna o mică victorie a acestuia, cel puțin din punct de vedere psihologic. Cu toate acestea, în spațiul public, oponenții săi continuă să îi conteste dreptul de a candida pentru a treia oară, acuzându-l de încălcarea prevederilor constituționale, a regulilor democratice.

Dar dincolo de disputa juridică, în campania electorală pentru alegerile din 14 mai, Recep Erdoğan se vede confruntat cu o opoziție mult mai consistentă, care își bazează strategia pe o largă coaliție partidistă. Formată în jurul principalului partid de opoziție, fondat de „părintele turcilor” Mustafa Kemal Atatürk, Partidul Popular Republican, cu participarea altor cinci formațiuni politice – Partidul Bun, partid parlamentar, Partidul Felicity, Partidul Democrat, Partidul Democrației și Progresului și Partidul Viitorului – coaliția, numită Alianța Națiunii, l-a înscris înscris în cursa electorală pe Kemal Kiliçdaroğlu, politician experimentat, liderul Partidului Popular Republican și, totodată, liderul opoziției parlamentare. De subliniat că formațiunea politică pro-kurdă Partidul Democrat Popular, al treilea partid parlamentar al Turciei, deși nu a aderat la Alianța Națiunii, nu a prezentat un candidat prezidențial propriu, ceea ce înseamă practic un sprijin, fie și indirect, pentru candidatura lui Kiliçdaroğlu. Adăugăm că partidele Alianței Națiunii au adoptat aceeași strategie și în cazul alegerilor parlamentare ce au loc în paralele cu cele parlamentare, mizând pe formula listelor de candidați comune pentru un scor mai bun în raport cu partidul lui Erdoğan. Astfel, alianța celor șase partide de opoziție cu candidat prezidențial unic se constituie într-un bloc politico-electoral cel puțin similar celui al președintelui în exercițiul, Alianța Populară, care reunește partidele din coaliția guvernamentală – Partidul Justiție și Dezvoltare și Partidul Acțiunea Naționalistă – și un alt partid naționalist minor (Partidul Marii Unități).

Nu în ultimul rând, în ciuda rolului de putere regională tot mai importantă pe care și-l asumă și, deci, al prestigiului internațional pe care și-l revendică, Turcia condusă de Recep Erdoğan se confruntă cu o situația economico-socială internă tot mai precară. În fapt, societatea turcă este afectată de cea mai gravă criză a costului vieții din ultimele două decenii, așa cum o arată și creșterea ratei inflației anuale la 50%. În plus, cele două cutremure din februarie , soldate cu 46 de mii de morți și milioane de sinistrați, i-au agravat problemele și au sporit nemulțumirea populară, administrația de la Ankara fiind criticată pentru reacția lentă de după dezastru.

Toate acestea au contribuit la scăderea sensibilă a popularității lui Receip Erdoğan, care își vede amenințată poziția de lider al alegerilor. Sondajele de opinie realizate la debutul campaniei electorale au pus în evidență această tendință, președintele în exercițiu fiind devansat de liderul opoziției în intențiile de vot. Bunăoară, cel mai recent sondaj îl creditează pe Kiliçdaroğlu cu 51,8% din intențiile de vot, față de cele 42,5% din voturi adunate de Erdoğan, ceilalți doi candidați minori având fiecare în jur de 3%. Desigur, adevăratul verdict electoral va fi cel dat de urne, în condițiile în care procesul votării va fi liber și corect, deziderat care, totuși, ridică semne de întrebare, având în vedere natura autoritaristă a guvernării ce îl organizează.


No comments:

Post a Comment