Asia Centrală, pol al interesului geopolitic
Alexandru Radu
Partea
continentului asiatic cunoscută în genere sub numele de Asia Centrală cuprinde
un număr de cinci state, foste componente ale Uniunii Societice până la
destrămarea acesteia în 1991: Kazahstan, Kârgâzstan, Tadjikistan, Turkmenistan
și Uzbekistan.
Cele
cinci state ocupă un teritoriu comun de circa 4 milioane de kilometrii pătrați,
comparabil cu cel al Uniunii Europene, și reunesc o populație, majoritar
musulmană, de aproximativ 72 de milioane de locuitori, de peste șapte ori mai
redusă decât cea a Uniunii.
Mai
mult de jumătate din acest teritoriu vast revine Kazahstanului (peste 2,7
milioane de km2), dar țara, cu circa 19 milioane de locuitori, nu
este și cea mai populată din regiune, din cauza condițiilor climatice și
reliefului de stepă semi-desertică. Populația cea mai numeroasă, estimată la 35
de milioane, o regăsim în Uzbekistan, a cărei suprafață este de 448.978 km2.
Dimensiuni asemănătoare are Turkmenistan (491.210 km2), dar populația nu
depășește 6 milioane de locuitori, bună parte a țării fiind ocupată de deșertul
Karakum. Populații similare regăsim în
celelalte două state central-asiatice, acestea fiind și cele mai reduse ca
suprafață: Kârgâzstan – 199.951km2, respectiv Tadjikistan –
143.100km2.
Acestea
două sunt și cele mai slab dezvoltate, deși relativ bogate în resurse naturale,
economiile lor fiind preponderent agrare, cu un PIB/locuitor puțin peste 1.000$.
La polul opus se situează Kazahstan și Turkmenistan, ambele bogate în resurse
minerale, în special petrol și gaze naturale, care constituie și sursa
principală a avuției sociale. Spre exemplu, în Kazahstan, care deține și
importante rezerve de uraniu, valoarea indicatorul PIB/loc. trece de 8.5000$. O
poziție mediană ocupă Uzbekistan, a cărei dezvoltare mai susținută (valoarea
indicatorului PIB/loc. se apropie de 2.000$) se datorează în primul rând
producției de bumbac, țara ocupând locul al doilea mondial la exportul acestui
produs.
În
ce privește dimensiunea politică, progresele realizat de cele cinci republici
central-asiatice în direcția dezvoltării democratice în ultimele trei decenii
nu sunt semnificative, ultimulul raport Freddom in the World plasându-le în
continuare în categoria țărilor nelibere (nedemocratice), alături de alte 53 de
state în marea lor majoritate din Asia și Africa. Formal, regimul politic propiu
acestor țări este de tip prezidențial, însă practica politică este cea a unui președinte
cu puteri absolute, specifice mai degrabă unui regim autoritarist, monarhic.
Bunăoară, în Turkmenistan, Saparmurat Niiazov, ex-lider al comuniștilor
sovietici, ales primul președinte al țării în 1992, a fost proclamat președinte
pe viață în 1999. Pe de altă parte, atât în Kazahstan, cât și în Kîrgîzstan
atribuțiile președinților au fost reduse în urma unor reforme constituționale
menite să democratizeze exercitarea funcției.
Dar
cea mai importantă caracteristică a celor cinci state este aceea că fac parte
dintr-o regiune geostrategică de importanță deosebită. Odinioară parte a rutei
comerciale a Drumului Mătăsii, cu unul din centre în Samarkand, oraș important
al Uzbekistanului contemporan, regiunea își reafirmă astăzi rolul de verigă
dintre Occident și Orient. Resursele naturale de care dispun statele regiunii,
ca și poziția lor geografică specială reprezintă factorii esențiali ai
integrării acestora în economia globală.
Declanșarea
agresiunii militare a Rusiei asupra Ucrainei a dus la intensificarea
competiției dintre actorii regionali și mondiali pentru dezvoltarea de
parteneriate privilegiate cu aceste state. Stă mărturie în acest sens recenta inițiativă politică a Beijingului,
respectiv organizarea primului summit China-Asia Centrală la cel mai înalt
nivel, o premieră absolută în perioada post-sovietică. Anunțată oficial în
prima decadă a lunii iunie, reuniunea s-a desfășurat în zilele de 18-19 iunie
în orașul Xi’an din nordul Chinei. Summitul i-a pus față în față pe liderii
celor cinci state central-asiatice cu președindete Chinei. Cu această ocazie,
Xi Jinping a prezentat planul Chinei de a dezvoltare a regiunii, parte a
grandiosului proiect chinezesc de refacere a Drumului Mătăsii, cunoscut sub
numele de Belt and Road Initiative,
îndemnându-și omologii să „exploateze deplin posibilitățile cooperării
tradiționale din domeniul economiei, comerțului, capacității industriale,
energetice și de transport”, conform unui fragment din discursul acestuia
prezentat de agenția de presă China Nouă.
Pentru Beijing,
miza politică a inițiativei a reprezentat-o, așa cum au titrat și agențiile de
presă internaționale, întărirea prezenței chinezești în regiune, aflată în mod tradițional
sub influența Moscovei. Semnificativ apare și faptul că reuniunea de la Xi’an
s-a desfășurat în paralel cu summitul G7, desfășurat în orașul japonez
Hiroșima, dar, încă mai important, cu Forumul Economic UE-Asia Centrală, găzduit
de Kazahstan la Amatî, ce a reunit oficiali și reprezentanți ai mediului de
afaceri din Uniunea Europeană și din cele cinci țări central-asiatice.
Aflat la cea de a doua
sa ediție, Forumul este expresia inițiativei Uniunii de a dezvolta un
parteneriat strâns cu Kazahstan, Kârgâzstan,
Tadjikistan, Turkmenistan și Uzbekistan, pe baza strategiei europene pentru
Asia Centrală adoptată în 2019. În baza acesteia, UE a lansat un program
financiar pe trei ani, în valoare de 28 milioane euro, pentru susținerea
dezvoltării în regiune.
De altfel, trebuie subliniat
că, pe lângă faptul că este cel mai mare donator in Asia Centrală, cu un ajutor
de 1,1 miliarde de euro între 2014 și 2020, UE reprezintă și cel mai mare
investitor din regiune, cu peste 40% din total, depășind astfel investițiile
cumulate ale SUA, Rusia și China, astfel că interesul Uniunii pentru
continuarea și extinderea cooperării cu țările central-asiatice este pe deplin
justificat. Acest obiectiv a fost reiterat și de președintele Consiliului
European, Charles Michel, cu ocazia prezenței sale în Kârgâstan pentru
participarea la cel de al doilea summit UE-Asia Centrală din 2 iunie, alături
de președinții din Kazahstan, Kârgâzstan,
Tadjikistan, Turkmenistan (reprezentat de vice-președintele Consiliului de
Miniștri) și Uzbekistan.
No comments:
Post a Comment