Tuesday 28 February 2023

Reforma pensiilor - experiența politică franceză

 



În contextul crizelor economico-financiare dn ultimele decenii, schimbările produse în structura economică a statelor europene și noile provocări din domeniul forței de muncă, alături de fenomenul îmbătrânirii demografice, au constrâns guvernele, îndiferent de orientările lor ideologice, să acorde o atenție deosebită reformei pensiilor de stat. Însă revizuirea politicii din acest domeniu, care, în general, presupune măsuri mai degrabă nepopulare și, ca atare, cu costuri electorale importante, reprezintă un veritabil test inclusiv pentru forțele politice aflate la putere care dispun de capacitatea funcțională și instituțională necesară. Un bun exemplu în acest sens ni-l oferă Franța.

În primele zile ale noului an, președintele Emmanuel Macron a anunțat reluarea planului său privind reforma sistemului de pensii de stat, început în 2020 prin unificarea celor 42 de scheme de pensionare, dar întrerupt de pandemie, apreciind că reforma este vitală pentru asigurarea viabilității sistemului de pensii. Ulterior, premierul francez, Élisabeth Borne, a precizat care sunt pilonii planului: creștera graduală a vârstei de pensionare de la 62 de ani, cât este în prezent, la 64 de ani până în 2030; schimbarea modalității de calcul a pensiei, respectiv creșterea perioadei de contribuție pentru o pensie completă de la 41,5 ani la 43 de ani, până în 2027; eliminarea regimului special pentru angajații din unele domenii, precum transporturi, energie sau Banca Națională, ce le permite retragerea anticipată. Aceste măsuri ar aduce un plus de 17,7 miliarde de euro la contribuțiile anuale la pensii, conform estimărilor guvernamentale.

Planul administrației Macron a generat reacții critice nu doar din partea opoziției, dar și din partea sindicatelor. Asumându-și rolul de opoziție socială, în condițiile în care, așa cum arătau sondajele de opinie, peste două treimi dintre francezi se opuneau reformei pensiilor, sindicatele au amenințat cu organizarea de proteste naționale care vor bloca Franța.  Ample demonstrații antiguvernamentale au avut loc pe 19 și 31 ianuarie, la care au participat de fiecare dată peste 1 milion de oameni, conform estimărilor guvernamentale, respectiv peste 2 milioane, potrivit sindicatelor. Demonstrațiile de stradă au fost însoțite de greve care au perturbat activitatea din diferite sectoare economice. Spre exemplu, au funcționat mai puțin de o treime dintre trenurile regionale, locale și cele de mare viteză, iar peste 40% dintre lucrătorii companiei de utilități de stat au încetat lucrul. O nouă rundă a protestelor antiguvernamentale a fost organizată între 6 și 11 februarie, cu participarea a sute de mii de persoane și, din nou, unele sectoare de activitate au fost afectate de greve.

Cu toate acestea, presiunea sindicatelor nu a fost suficient de puternică încât să determine guvernanții să renunțe la reforma pensiilor sau, cel puțin, să fie dispuși să facă concesii, astfel că  proiectul a intrat în dezbaterea parlamentară în forma anunțată inițial. Mai mult, niciunul din cele câteva mii de amendamente depuse de opoziție pe parcursul celor două săptămâni de dezbatere a proiectului în Adunarea Națională nu au fost acceptat de parlamentarii majorității parlamentare. Ca atare, pe 17 februarie, reforma pensiilor inițiată de președintele Macron a fost aprobată de prima cameră a parlamentului francez cu votul deputaților formațiunii centriste Ensemble și ai aliaților acestora, parlamentarii republicani, care, împreună au asigurat numărul de voturi necesar adoptării. Așadar, în ciuda opoziției din interiorul parlamentului, dar mai ales a celei din exteriorul parlamentului, guvernanții și-au atins obiectivul.

La prima vedere, am putea vorbi despre consecința firească a raportului dintre forțele politice reprezentate în parlamentul francez, unde mai bine de jumătate din cei 577 de membri aparțin grupărilor politice pro-Macron, ca o confirmare a regulii majorității după care funcționează parlamentele din democrațiile contemporane. Totuși, în cazul Franței, explicația este mai complexă. Să reamintim mai întâi că succesul proiectului președintelui Macron nu este o premieră. Franța s-a aflat într-o situație socială și politică identică în urmă cu mai bine de un deceniu, când a fost adoptată precedenta reformă a pensiilor, care a crescut vârsta de pensionare de la 60 la 62 de ani, inițiată de președintele Sarkozy. Și atunci, și acum, președinții au ieșit învingări, în ciuda opoziției politice și sociale. Aceasta, în primul rând pentru că  președintele Franței are un rol aparte în ansamblul sistemului politic. Specialiștii în drept constituțional îl descriu cel mai adesea ca fiind specific unui regim de tip semi-prezidențial, ca urmare a faptului că puterea executivă este împărțită între un președinte ales direct și un guvern aflat sub controlul parlamentului. Dintr-o perspectivă strict constituțională, tipologizarea este corectă, mai ales dacă avem ca termen de comparație SUA, unde nu există o astfel de divizare a puterii executive, titularul acesteia fiind președintele. Însă practica politică franceză scoate în evidență fațeta prezidențială a regimului politic. Mai ales după revizuirea constituțională din 2003, când mandatul prezidențial a fost redus la 5 ani și, în acest fel, suprapus peste cel parlamentar. Astfel, puterea președintelui ca șef al executivului a fost întărită, ca urmare a faptului că situațiile de coabitare politică, când președintele ales nu are și sprijinul majorității parlamentare, au devenit cvasi-imposibile. Aranjamentul politico-electoral în care alegerile prezidențiale le precedă și determină pe cele parlamentare favorizează această realitate. În fapt, în Franța avem cel mai prezidențial regim politic din Europa sau, altfel spus, echivalentul european al regimului politic american. Pe această bază constituțională și politică, proiectele președinților francezi sunt virtual câștigătoare. 


No comments:

Post a Comment