Monday 27 February 2023

O NOUĂ TENDINȚĂ POLITICĂ ÎN UE?

 



În debutul acestui an, scrutinele prezidențiale din două state membre ale Uniunii Europene au dat câștig de cauză unor candidați fără apartenență partidistă. Mai întâi, în competiția electorală pentru președinția Republicii Cehe, desfășurată în ianuarie, victoria i-a revenit independentului Petr Pavel, general în retragere, politician cu vederi liberale. Pavel l-a învins pe Andrej Babiš, fost premier al Cehiei până în 2021, fondator al ANO 2011, cel mai mare partid din parlamentul țării. În februarie, a venit rândul electorilor ciprioți să desemneze noul președinte al republicii, acești având de ales în turul al doilea între doi candidați independenți: Nikos Christodoulides, fost membru al partidului Adunarea Democratică, și Andreas Mavroyiannis. Rezultatele scutinului au fost favorabile primului.

Cele două republici având în frunte președinți independenți politic nu reprezintă însă cazuri singulare în ansamblul Uniunii Europene. În fapt, acestea măresc numărul deja ridicat al statelor conduse de președinți fără apartenență partidistă. În ordine istorică, acestea sunt următoarele. Italia este condusă de independentul Sergio Mattarella, de formație jurist, încă din 2015. El a fost ales președinte al republicii pentru un nou mandat de șapte ani în 2022 cu votul majorității parlamentarilor italieni. Pe fondul puternicelor disensiuni dintre partidele parlamentare, Mattarella a fost reconfirmt președinte după nu mai puțin de opt tururi de vot.  În 2019, circa 66% dintre lituanieii participanții la scrutinul prezidențial l-au preferat pe independentul Gitanas Nauseda, nou-venit în politică din domeniul bancar. De menționat că mandatul prezidențial precedent a fost deținut de independenta Dalia Grybauskaite. Un an mai târziu a venit rândul Greciei să fie condusă de un independent, jurista Katerina Sakellaropoulou aleasă prin votul majoritar al membrilor parlamentul de la Atena. La fel s-au întâmplat lucrurile în Estonia în vara anului 20121, când Parlamentul de la Tallinn l-a desemnat președinte al republicii pe independentul Alar Karis, director al Muzeului Național. Nu în ultimul rând, alegerile prezidențiale slovene din 2022 au fost câștigate de independenta Nataša Pirc Musar, avocată, o premieră politică pentru Estonia. Totuși, mai putem adăuga pe această listă alte două state: Austria – unde funcția prezidențială este deținută din 2017 de Alexander Van der Bellen, membru al SPO și, ulterior al Verzilor, partid din care a demisionat în 2016 pentru a candida ca independent – și Slovacia – aici din 2019 președinte este Zuzana Čaputová, care, ca reprezentantă a partidului extraparlamentar Slovacia Progresistă și,deci, lipsită de sprijinul politic al partidelor reprezentate în parlament, funcționează practic ca un președinte independent.

Așadar, din totalul celor 21 de republici din cadrul Uniunii Europene, șapte sunt conduse de președinți fără apartenență partidistă, cărora li se pot adugă celelalte două în frunte cu președinți cvasi-independenți, reprezentând peste 42% din total. Dar chiar dacă le dăm la o parte pe ultimele două, tot rămâne o pondere însemnată, de 33%, a acestor republici, semnificativă din perspectiva implementării unui nou model politic.

Desigur, practica politică a celor nouă republici cu președinți independenți politic poate fi considerată (încă) insuficient extinsă pentru a putea pune în evidență o nouă tendință politică în funcționarea regimurilor democratice europene. Totodată, în special adversarii analizelor cantitativiste, pot contra-argumenta că, în fapt, vorbim despre realitatea politică specifică unor țări, de regulă mici, în care arhitectura constituțională nu acordă puteri importante președintelui și în care scena politică este afectată de instabilitate cronică. Cu toate acestea, dincolo de faptul că astfel de contra-argumente sunt, de fapt, argumente în favoarea soluției independentului politic, schimbarea regăsită în una din trei republici ale Uniunii Europene nu poate fi trecută cu vederea.

Ca atare, se naște o întrebare firească: care sunt resorturile acestei noi practici politice? Putem vorbi, probabil, de o criză a democrației reprezentative, așa cum o știm de circa 200 de ani, adică un regim politic bazat pe principiul reprezentării, în care partidele joacă rolul de verigă între guvernați și guvernanți, reprezentarea fiind, deci, atributul partidelor. Totuși, nu fundamentele democrației sunt puse în discuție, ci, mai degrabă, modalitățile de funcționare a partidelor politice tradiționale, a sistemului partidist clasic. De cel puțin un deceniu, în multe din țările Uniunii Europene, deopotrivă din Vest și din Est, partidele tradiționale se confruntă nu doar cu scăderea popularității lor, fenomen firesc probabil în condițiile critice din ultima perioadă, ci și cu concurența noilor partide, apărute ca răspunsuri politice diferite, specifice la noile probleme cu care se confruntă societatea contemporană. Practic, scena politică a acestor țări este marcată de clivajul dintre partidele politice tradiționale, ale sistemului, și partidele politice anti-sistem. În multe din aceste țări, partidele anti-sistem au ajuns să joace un rol politic important, fără însă a putea lua locul partidelor tradiționale, după cum nici acestea nu au reușit restaurarea puterii lor. Din competiția dintre cele două categorii de partide politice, câștigătoare iese o a treia cale politică – cea reprezentată de independenți, de politicienii fără apartenență partidistă. Aceștia, spre deosebire de politicienii de partid, par să se bucure tot mai mult de încrederea electorilor atunci când vorbim, iată, despre alegeri prezidențiale, fie și numai în cele nouă din cele 21 de republici din cadrul Uniunii Europene. Pe scurt, practica politică a acestor țări ne arată că formula candidatului independent este soluția actualei crize a sistemului partidist.


No comments:

Post a Comment