Monday 30 January 2023

„PIONIERII REFONDĂRII EUROPEI”

 

 




            Sărbătorirea celei de a șaizecea aniversare a tratatului de reconciliere franco-german – așa-numitul „Tratat de la Élysée”, semnat de președintele francez Charles de Gaulle și cancelarul vest-german Konrad Adenauer pe 22 ianuarie 1963 – a fost marcată printr-o serie de evenimente organizate în capitala Franței, menite a readuce în prim-plan spiritul armoniei franco-germane și, prin extensie, al armoniei europene, acum când întreaga Europă este confruntată cu un complex de crize.

În marele amfiteatru al universității Sorbona, care a reunit parlamentari din ambele țări, vorbitorii au evocat anul 1963 și semnificația europeană a actului fondator al reconcilierii dintre cele două state. Cancelarul Scholz a mulțumit Franței, „care ne-a întins mâna în ciuda crimelor contra umanității comise în cel de al doilea război mondial, iar președintele Macron a reamintit că tratatul a permis „punerea fundațiilor Uniunii Europene.” Cei doi oficiali au participat apoi la un alt moment simbolic, cel al depunerii de coroane la Panthéon, ocazie cu care a fost omagiată Simone Veil, primul președinte al Parlamentului european. Au urmat reuniunile oficiale ale zilei, respectiv dejunul de lucru oferit de președintele Franței și Consiliul de miniștri comun franco-german, evenimente găzduite de Palatul Élysée. În fine, conferința de presă comună, susținută de președintele Macron și cancelarul Scholz, a încheiat șirul evenimentelor. Cei doi și-au afirmat hotărârea de a acționa pentru întărirea Europei și de a-și intensifica eforturilor, alături de partenerii lor, pentru a se asigura că Europa este pregătită pentru ziua de mâine, obiective detaliate în comunicatul remis presei la încheierea ședinței comune de guvern.

În general, poate și pentru că așteptările erau majore, măsurile convenite de guvernele celor două țări au fost apreciate de jurnaliști și analiști mai degrabă ca limitate și neacoperind discursurile politice optimiste ale liderilor. Iată, bunăoară, teza unui articol din Le Monde, semnat de Philippe Ricard și Thomas Wieder, preluat de presa din România: „Discursuri lirice, imagini frumoase, o declarație comună plină de intenții, dar nicio abordare spectaculoasă a subiectelor fierbinți ale momentului. Ședința comună de guvern franco-germană ... a fost asemenea unui balon de săpun. După ce a fost amânată de două ori din iulie 2022 și până acum, întâlnirea cu mare pompă a celor două guverne ar fi trebuit să fie un prilej pentru restabiliraea rolului tandemului Paris-Berlin în Europa, într-un moment în care relativa reținere militară în fața Rusiei a celor două țări și angajamentul masiv al SUA alături de Ucraina redistribuie echilibrul continental de putere.”

Desigur, printre rândurile articolului transpare dezamăgirea jurnaliștilor față de neconcretizarea ideii „suveranismului”, a autonomiei strategice a Europei în raport cu politica din domeniul militar al SUA, susținută cu putere de președintele Macron, opinie care însă nu-și află adepții în toate statele Uniunii Europene. Dar dincolo de aceasta, critica jurnaliștilor este justificată în bună măsură dacă avem în vedere că, în fapt, singurele decizii concrete ale guvernelor francez și german au vizat continuarea necondiționată a asistenței umanitare și militare pentru Ucraina, ca și întărirea acțiunii militare a celor două țări pe flancul estic al UE și al NATO, respectiv organizarea de exerciții comune de către o brigadă franco-germană în Lituania și România, alături de anagajamentul de a juca un rol activ în reconstrucția Ucrainei.

Dar oare puteau președintele Macron și cancelarul Scholz să ia alte decizii, mai hotărâte, mai spectaculoase, în condițiile date? Mai degrabă nu, dacă avem în vedere diferențele ce persită (încă) între Paris și Berlin în numeroase domenii cheie ale politicilor publice. Un bun exemplu în acest sens îl reprezintă strategiile energetice ale celor două țări. Este binecunoscut faptul că Franța continuă să se bazeze pe energia nucleară, în timp ce Germania și-a propus să favorieze sursele de energie neconvenționale în detrimentul celor nucleare. Tot așa, dacă Franța pledează pentru o soluție de securitate europeană, Germania este adepta soluției militare de tip euro-tlantic.  Dar nu numai aspectele strategice diferențiază cele două țări, ci și chestiuni concrete, precum opțiunea Berlinului pentru un scut antirachetă internațional, fără implicarea Franței, sau, de partea cealaltă, acordul convenit cu Spania și Portugalia pentru realizarea unei noi conducte de hidrogen și gaze, în devafoarea unui alt proiect susținut de Berlin. De altfel, disputa, care a atins punctul culminant în toamna anului trecut, a constituit și motivul amânării ședinței de guvern comune. Pe de altă parte, trebuie să privim și către formulele politice ce funcționează în cele două țări, respectiv către modalitățile de exercitare a puterii (executive). Franța este un regim politic de tip prezidențial, în care rolul executiv al președintelui este major. Mai mult, în urma schimbărilor constituționale de acum două decenii, situațiile de „coabitare politică” cu un premier ostil au devenit practic imposibile, președintele având de partea sa și majoritatea parlamentară, respectiv majoritatea guvernamentală. Mai simplu spus, actorul politic numărul 1 este președintele, asemenea aranjamentului politic din SUA. În schimb, în Germania funcționează un regim parlamentar, în varianta premieratului, cancelarul fiind dependent politic de parlament, respectiv de compoziția majorității guvernamentale. Acesta înseamnă că deciziile executive sunt rodul consultărilor, negocierilor dintre partenerii de coaliție din Bundestag, în mod specific, dintre partidele actualei coaliții „semafor”, compusă din social-democrați, liberal-democrați și ecologiști. Așa se explică, în fapt, diferențele de atitudine ale cei doi lideri, cancelarul Scholz având un discurs reformator-novator mai moderat comparativ cu cel al președintelui Macron. Mai important, aflăm motivele principale pentru care cele două guverne nu au putut elabora o foaie de parcurs franco-germană în ceea ce privește domenii sensibile precum energia, economia sau apărarea, care să se materializeze în proiecte concrete.

Cu toate acestea, bilaterala franco-germană rămâne un exercițiu politico-diplomatic de succes, iar „motorul” franco-german al Europei continuă să funcționeze, după cum a dovedit-o chiar reuniunea comună a guvernelor celor două țări din 22 ianuarie, în ciuda sărăciei măsurilor concrete adoptate. Dacă Franța și Germania vor deveni „pionierii relansării Uniunii Europene”, așa cum și-o dorește Emmanuel Macron, secondat de Olaf Scholz, rămâne de văzut. Deocamdată, până la „atingerea obiectivului unei Europe mai suverane, mai democratice, mai unite”, să salutăm reluarea tradiției ședințelor comune de guvern și, totodată, să consemnăm pasul important făcut de cele două țări în direcția consolidării angajamentelor de securitate prin consolidarea prezenței militate la granița estică a UE și NATO. Alături de simbolistica Europei unite ce a marcat întreaga serie de evenimente din ziua aniversării „Tratatului de Élysée”.

 

No comments:

Post a Comment