Saturday 31 October 2009

Alegeri în afara legii

Pe 22 noiembrie, când vom merge la vot, în secţia de votare respectivă vom găsi o listă electorală pe care, teoretic, figurează numele fiecărui alegător din aceea secţie. Pentru a putea vota va trebui să semnăm în dreptul numelui, cuprins pe lista cu pricina. Apoi, vom primi buletinele de vot. Atenţie, fiecare alegător va trebui să semneze de două ori pe aceeaşi listă: o dată pentru prezidenţiale, a doua oară pentru referendum. Logica acestei situaţii, cu o singură listă electorală pentru două scrutine, este, în viziunea guvernanţilor, cea a economiei (de hârtie, de bani etc.). Toate bune şi frumoase, numai că aici apare o problemă de legalitate a alegerilor.
Modelul listei electorale pe care o vom găsi în secţiile de votare a fost stabilit de guvern prin HG nr. 1258/2009, în Anexa nr. 1. Astfel, lista cuprinde următoarele rubrici:
- nr. crt.,
- semnătura alegătorului pentru alegerea Preşedintelui României,
- numele şi prenumele alegătorului,
- CNP,
- domiciliul,
- tipul, seria şi numărul actului de identitate,
- semnătura alegătorului pentru referendumul naţional
Hotărârea de guvern cu pricina a fost emisă de guvern în baza legii care reglementează alegerile, cu modificările aduse prin o serie de OUG. Printre acestea, se numără OUG nr. 95/2009. Să vedem ce zice această ordonanţă în legătură cu listele electorale, mai corect spus, cu copiile de pe listele electorale permanente ce le vom găsi la secţiile de votare. Conform art. 6, alin. (2):
„Copiile de pe listele electorale permanente cuprind numele şi prenumele alegătorului, codul numeric personal, domiciliul, tipul, seria şi numărul actului de identitate, numărul secţiei de votare, precum şi o rubrică destinată semnăturii alegătorului”.
Aşadar, în actul cu pricina scrie negru pe alb că aceste liste vor cuprinde o singură rubrică destinată semnăturii alegătorului. Atunci, de unde au răsărit două astfel de rubrici în modelul stabilit de guvern? Aproape inutil să mai subliniez că o hotărâre de guvern nu poate modifica sau completa o lege. Şi încă ceva, atât OUG nr. 95, cât şi HG nr. 1258 au fost emise de acelaşi guvern Boc!
Că guvernul Boc a uitat de la mână până la gură e posibil, n-ar fi pentru prima oară. Numai că, în acest caz, guvernul se face vinovat de încălcarea legii. Prezenţa noastră la scrutin va fi consemnată pe o listă al cărui conţinut nu este conform cu ceea ce spune legea electorală. Şi atunci, mă întreb şi vă întreb: cum va putea fi validat un scrutin care se bazează pe o încălcare a legii?

2 comments:

  1. Din cate inteleg, situatia sta in felul urmator: Legea 370/2004 nu face referiri explicite la listele electorale, in sensul in care nu precizeaza continutul/rubricile acestor liste. Acest aspect face obiectul legislatiei secundare. Ceea ce s-a si intamplat: guvernul a emis o ordonanta in care se spune printre altele ca pe lista, in dreptul fiecarui alegator exista O SINGURA semnatura.
    Acum, tot guvernul, inteleg, este cel care emite un alt act prin prin care stabileste ca in dreptul fiecarui nume vor exista doua casute pentru semnaturi.
    Sper sa fie corecta interpretarea mea.
    Daca este asa, atunci guvernul nu emite un act prin care completeaza sau incalca legea, ci unul prin care contrazice propria ordonanta. Pai asa ceva s-a mai vazut pe la noi si in aceste conditii nu vor exista probleme cu validarea alegerilor (deoarece nu legea este incalcata, ci o ordonanta care competeaza legea, ordonanta care nu a ajuns sa fie votata de parlament).

    ReplyDelete
  2. Da, dar oedonanta este in vigoare si, ca atare, incalcarea ei inseamna o ilegalitate. Desigur, s-au mai vazut cazuri, dar asta nu o justifica.

    ReplyDelete