Monday 21 September 2009

E bine in Romania?

E bine în România?

Zilele trecute, preşedintele Băsescu îşi exprima public nemulţumirea faţă de acei români care se declarau sătui, chiar scârbiţi de România şi gata să plece pe alte meleaguri. Probabil că Preşedintele încerca, în felul ăsta, să-i mai îmbuneze pe cei exasperaţi de proasta sa guvernare, apelând la coarda sensibilă a patriotismului local.
O recentă experinţă mi-a oferit ocazia să fiu de acord cu Preşedintele că în România lucrurile nu stau chiar aşa de rău. E drept, doar pentru câteva zile.
Despre ce experienţă a fost vorba? Despre participarea la o conferinţă a Şcolilor de Studii Politice din 16 ţări, toate est-europene, pe tema „Democraţie şi standarde electorale”. Conferinţa s-a desfăşurat la Kiev, sub egida Consiliului Europei (vă mai amintiţi de o astfel de structură europeană?), în perioada 16-18 septembrie. Precizez că dintre cele 16 ţări est-europene care au avut delegaţii la conferinţă, numai România şi Bulgaria sunt membre ale Uniunii Europene.
Ascultându-i pe reprezentanţii celorlalte state, frământaţi de probleme pe care România le-a depăşit de vreo 10 ani, m-am simţit, într-adevăr, ca venind dintr-o altă lume, mai evoluată politic, chiar mai democratică, m-am sinţit bine ca român. Într-un fel destul de egoist şi deloc corect politic, m-am putut să nu mă bucur constatând că, iată, nu suntem noi românii coada Europei. Şi, deci, să mă încerce un anume sentiment de mândrie.
M-am întors însă acasă şi am văzut că trenurile cam deraiază, la fel cum se întâmplă şi cu „marea coaliţie”. Mă gândesc totuşi că, până la urmă, totul depinde de perspectivă. Ne putem declara multumiţi de democraţia noastră, de Preşedinte şi de celelalte instituţii politice dacă privim lucrurile cu ochii unor est-europeni din afara Uniunii Europene. Altfel, mă tem că Preşedintele va trebui să facă mai mult decât să ne certe radiofonic pentru ne-românismul nostru.

PS. Cât priveşte alegerile noastre prezidenţiale, vă reamintesc că la sfârşitul lunii septembrie va expira termenul legal pentru constituirea Biroului Electoral Central, iar judecătorii refuză în continuare să facă parte din BEC. Se vor mai ţine alegerile?

2 comments:

  1. Pai nu ar fi rau ca Ministerul Turismului sa demareze un amplu program prin care romanii sa fie plimbati gratis prin Europa de Est. Asta acum, imdiat, inainte de alegeri. La intoarcere, toti vom fi multumiti si vom vota cu doua maini ... in asentiment cu doamna Udrea.

    ReplyDelete