Thursday 24 November 2022

STABILITATE ȘI PREDICTIBILITATE

 


Ecourile alegerilor americane s-au stins repede, poate chiar mai repede decât ar fi fost firesc. Aceasta, în principal, pentru că rezultatele nu au fost surprinzătoare sau, mai clar spus, nu au confirmat răsturnarea politică preconizată de mulți dintre comentatorii vieții politice americane. Și totuși, evenimentul electoral de peste ocean nu a fost unul lipsit de semnificații, chiar dacă nu spectaculoase.

Mai întâi, câteva chestiuni de natură tehnică. În mod tradițional, alegerile în SUA se țin în prima marți a lunii noiembrie din anul electoral, cu condiția ca aceasta să nu fie și prima zi a lunii. Astfel, anul acesta alegerile au avut loc pe 8 noiembrie, fiind organizate la jumătatea mandatului prezidențial (de aici și denumirea de „midterm elections”). La nivel federal au fost aleși toți membrii Camerei Reprezentanților, camera inferioară a parlamentului din SUA, cu mandat de numai doi ani; totodată, a fost înnoit Senatul, camera superioară, în proporție de o treime, mandatul senatorilor fiind de șase ani. Alegerile federale au fost completate cu alegerile de la nivelul statelor ce compun SUA – pentru guvernatori și membrii parlamentelor statale – și de cele de la nivel local – unde au fost puse în joc diferite funcții administrative. În fine, în unele state au fost organizate și consultări populare de tip referendum, precum cel din statul Kentucky. Trebuie precizat că se utilizează un singur buletin de vot pentru toate aceste procese electorale. Aceasta înseamnă un buletin de vot aglomerat, care îngreunează exercitarea votului și complică misiunea cetățeanului-alegător. De altfel, chiar dacă America este considerată un model de democrație, acuzațiile privind iregularitățile votului sau chiar fraudarea alegerilor sunt frecvente. Încă mai important, combinarea diferitelor tipuri de procese electorale conduce la influențarea reciprocă a acestora, la pierderea specificului fiecăruia, cu consecința obținerii unor rezultate electorale alterate. Să precizăm că o asemenea practică electorală este specifică SUA, nu și Europei; aici, dimpotrivă, regula o reprezintă separarea diferitelor procese electorale, așa cum recomandă Comisia de la Veneția, instituția care jocul rolul unei veritabile curți constituționale a Consiliului Europei.

În ansamblul alegerilor americane, scrutinul federal este cel căruia i se acordă cea mai importantă semnificație politică, mai ales din perspectiva rolului pe care îl joacă SUA în dinamica raporturilor internaționale. Acum mandatul prezidențial nu a fost pus în joc (urmează peste doi ani), dar alegerile de la mijloc de mandat au reprezentat un test pentru președintele Biden, în sensul verificării majorității sale parlamentare. Desigur, SUA reprezintă un stat cu regim politic prezidențial, dar președintele este dependent politic de majoritatea parlamentară, astfel că acțiunile sale pot fi potențate sau, dimpotrivă, frânate de parlament. Democrații au pierdut majoritatea în Camera Reprezentanților, dar victoria republicanilor a fost una modestă. După o numărătoare a voturilor care a durat mai bine de o săptămână, republicanii și-au putut asigura 219 mandate din cele 435 ale Camerei, astfel că beneficiază de o majoritate la limită, cu doar trei mandate peste cele 216 ale democratilor. Cât privește Senatul, aici republicanii au rămas în opoziție, obținând 48 din cele 100 de locuri. În plus, democrații beneficiază de încă un mandat senatorial, prin intermediul vicepreședintelui american, președinte de drept al Senatului. În ansamblu, prestația Partidului Republican a fost dezamăgitoare, mai ales din perspectiva preconizatului „val roșu” (culoarea atribuită republicanilor americani, fără legătură ideologică cu partidele „roșii” din Europa), care i-ar fi trimis pe democrați în opoziție. O cauză pentru acestă situație trebuie căutată în interiorul partidului, afectat de clivajul dintre moderați și radicali, aceștia din urmă numiți „trumpiști”. De altfel, criza din Partidul Republican pare să se adâncească după ce Donald Trump s-a grăbit să-și anunțe candidatura pentru un nou mandat prezidențial. Desigur, victoria republicanilor din Camera Reprezentantilor, fie ea și firavă, este importantă din perspectiva raporturilor putere-opoziție, dacă avem în vedere mai ales rolul fiscal-bugetar al acestei camere. Bunăoară, liderii partidului republican au anunțat deja intenția de a bloca creșterea plafonului de îndatorare sau a ajutorului financiar către Ucraina. Este însă la fel de adevărat că, în sistemul bicameral american, Senatul, în continuare controlat de democrați, poate bloca iniațivele legislative ale republicanilor din Camera Reprezentanților. Adăugăm și faptul că prestația partidului președintelui american este cea mai bună la alegerile intermediare din ultimele două decenii. Una peste alta, deși au făcut mai dificilă colaborarea președintelui cu prima cameră parlamentară, rezultatele alegerilor federale au confirmat practic status-quo-ul politic american. 

Și chiar dacă pentru mulți dintre americani rezultatele pot fi dezamăgitoare, republicanii fiind nevoiți să amâne confruntarea decisivă cu democrații pentru 2024, atunci când vor fi organizate și alegeri prezidențiale, pentru europeni lucrurile stau diferit. Căci, în fapt, alegerile au confirmat continuitatea administrației democrate, adică a politicilor susținute de președintele Biden, inclusiv în ceea ce îi privește pe partenerii europeni. Aceasta înseamnă predictibilitate în raporturile bilaterale SUA-UE și deopotrivă în ceea ce privește coaborarea internațională, cu obiectivul important al sprijinului acordat Ucrainei în războiul declanșat de Rusia. Iar predictibilitatea devine cel mai de preț bun într-o lume aflată parcă într-o dinamică de tip brownian.


No comments:

Post a Comment