Tuesday 10 April 2012

Atenție la proceduri


Preocupați de mișcarile de trupe de pe frontul candidaturilor – mai pleacă Frunzăverde de la PDL, mai vine Vâlcov la PSD, se reîntoarce Piedone la PC, se supără Chiliman de la PNL – am putea scăpa din vedere lucruri mult mai importante pentru buna desfășurare a procesului electoral. Căci alegerile înseamnă, dincolo de spectacolul candidaturilor, o seamă de reguli, cuprinse în lege electorală, de a căror respectare depinde chiar rezultatul scrutinului.

Bunăoară, conform calendarului electoral, la sfârșitului acestei săptamâni, aproape suprapunându-se peste sarbatorile pascale, trebuie să se întâmple trei lucruri esențiale:

1. Până cel târziu pe 15 aprilie trebuie desemnați președinții birourilor electorale de circumscripție (adică în fiecare comună, oraș și județ), ca și locțiitorii acestora;

2. Tot până pe 15 aprilie, cel mai târziu, trebuie aduse la cunoștința publicului delimitarea și numerotarea secțiilor de votare, precum și numărul circumscripției electorale;

3. Până cel mai târziu pe 16 aprilie trebuie comunicate către birourile electorale de circumscripție numărul de alegători rezultat din listele lectorale (permanente și complementare).

Toate bune și frumoase, mai ales că, la prima vedere, n-ar fi nimic deosebit, cu atât mai puțin ceva spectaculos, în aceste acțiuni. Numai că lucrurile nu stau chiar așa. Spre exemplu, haideți să vedem de unde se recrutează aceste persoane. Legea spune că președintele biroului electoral și locțiitorul acestuia sunt trași la sorți, de către președintele tribunalului, dintre persoanele înscrise într-o listă cu magistrați întocmită de președintele tribunalului și dintr-o listă cu juriști intocmită de prefect, împreună cu președintele tribunalului și câte un reprezentant din partea fiecărui partid parlamentar. Mai mult, când numărul acestora este insuficient, lista este completată, de prefect, la propunerea primarilor, cu alte persoane. Ar fi foarte interesant să vedem conținutul unor astfel de liste din diferite locuri ale patriei. Să știm, bunăoară, pe cine propune primarul din orașul Urlați, primarul din Sângeorgiu de Mureș sau cel din comuna Gârla Mare din județul Mehedinți.

Apoi, primarii trebuie să-și anunțe cetățenii unde vor vota și câți vor vota. Vor fi făcut toți primarii, bunăoară cei din localitățile amintite mai sus, aceste lucruri, și la termenul stabilit de lege?

După cum trebuie să ne întrebăm cât de bine ne-au numărat primarii. Au fost operate radierile determinate de dispariția fizică a unor persoane? Dar cele care au plecat din localitate? Au fost introduse în liste toate persoanele care au împlinit 18 ani? Dar cele care și-au stabilit domiciliul în localitatea respectivă în urmă cu, să zicem, patru luni? Așadar, cât sunt de corecte aceste liste?

Vor urma și alte etape importante ale calendarului, pe care am să le semnalez, în speranța că fiecare dintre noi va fi mai atent la ceea ce se întâmplă legat de aceste alegeri.

No comments:

Post a Comment