LETONIA ȘI
BULGARIA VS. ITALIA
Alexandru
Radu
După
emoția creată de rezultatele recentului scrutin parlamentar din Italia, soldat
cu victoria formațiuni radicale „Frații Italiei”, alegerile legislative din
Letonia și Bulgaria de la începutul lunii octombrie s-au încheiat cu rezultate
normale. Normale din punct de vedere ideologic, în sensul că votanții din cele
două țări estice au favorizat partidele cu orientare politică moderată,
pro-europeană în dauna celor cu discurs extremist, anti-sistem. În ambele
cazuri, victoria electorală a revenit unor formațiuni aparținând dreptei
politice, membre ale Partidului Popular European –
Noua Unitate (JV), în Letonia, alianță liberal-conservatoare creată în
2018 între partidul „Unitate” și alte trei formațiuni politice minore, avându-l
în frunte pe Krisjanis Karins, premierul în exercițiu al țării, respectiv Cetățenii pentru Dezvoltarea Europeană a Bulgariei
(GERB), partidul politic dominant în ultimul deceniu în Bulgaria,
condus de fostul prim-ministru Boiko Borisov. Dar să detaliem rezultatele
acestor scrutine.
În
Letonia, pentru alegerile parlamentare desfășurate la termen, pe 1 octombrie,
au depus candidaturi 19 formațiuni politice, șapte dintre acestea
calificându-se în parlamentul de la Riga, în conformitate cu votul dat de 58,8%
dintre electorii letoni. Obținând aproape 18,97% din voturi, „Noua Unitate”
și-a confirmat poziția de principal partid al scenei politice lituaniene, la
distanță relativ mare de partidele clasate pe locurile al doilea și al treilea
– „Uniunea Verzilor și a Țăranilor”, cu 12,44% din sufragii, și „Lista Unită”,
11,01%. Cele trei pot fi considerate partidele tradiționale ale sistemului
politic. Locurile parlamentare au fost completate de reprezentanții a patru
formațiuni politice de tip radical, care au primit între 9% și 6% din opțiunile
votanților: „Alianța Națională” și „Lituania pe Primul Loc”, cu orientare
naționalistă, „Stabilitate”, euro-sceptică și „Progresiștii”, de factură
populistă. Lipsesc însă deputații partidului „Armonia”, reprezentant al
importantei minorități ruse din Letonia (circa 30% din populație), care a
înregistrat o depreciere electorală masivă, de la 19,8%, în 2018, la numai
4,8%. De precizat că cei 100 de parlamentari letoni sunt aleși în baza unui
scrutin proporțional (metoda Saint-Laguë) cu vot preferențial, accesul în parlament fiind
condiționat de depășirea pragului electoral de 5%.
Alegerile
parlamentare anticipate din Bulgaria (al treilea scrutin de acest fel în ultimul
an și jumătate), organizate pe 2 octombrie și caracterizate prin cea mai slabă
participare electorală postcomunistă (sub 35% dintre cetățenii cu drept de vot),
au plasat formațiunea „Cetățenii pentru Dezvoltarea Europeană a Bulgariei” pe
prima poziție a clasamentului electoral, cu 24,5% din voturi, în fața partidului
„Continuăm Schimbarea”, al premierului demisionat Kiril Petkov, votată de 19,5%
dintre electori. Aliații politici ai acestuia – Partidul Socialist Bulgar și „Bulgaria
Democrată” – și-au menținut practic pozițiile parlamentare anterioare, primind
fiecare circa 9% din voturile exprimate. Au fost însă devansate de formațiunea
minorătății turce, o prezență constantă în parlamentul de la Sofia, cu aproximativ
13% din sufragii, dar și de „Renașterea” (9,8% din voturi), partid pro-rus, cu
orientare naționalist-conservatoare. Totodată, în parlament a intrat și noul
partid naționalist „Ascensiunea Bulgariei”, votat de 4,5% din electori. Niciuna
dintre celelalte 22 de formațiuni participante la alegeri nu a reușit să atingă
pragul electoral de 4% ce caracterizează sistemul electoral de tip proporțional
folosit pentru alegerea celor 240 de parlamentari.
Așadar,
dincolo de diferențele specifice, alegerile din Letonia și Bulgaria au fost
câștigate de forțe politice moderate, plasate în centrul vieții politice,
acestora revenindu-le și misiunea de a forma majoritățile guvernamentale.
Misiune care, însă, se anunță a fi mai dificilă decât cea din Italia. Aici,
sistemul electoral favorizează constituirea și funcționarea coalițiilor
politice, astfel că alegerile, deși bazate pe același principiu al
proporționalității, tind să producă direct majoritatea guvernamentală, ce
aparține coaliției victorioase. În schimb, în Letonia și Bulgaria, utilizarea
unor scrutine proporționale clasice nu generează astfel de majorități, ci doar
victorii electorale relative, confirmând regula generală a corespondenței
dintre alegerile proporționale și fragmentarea politică parlamentară. În
același timp, fabricarea majorității guvernamentale este puternic dependentă de
conjuncturile politice specifice. Astfel, în Letonia, Krisjanis
Karins a limitat deja opțiunile privind formarea noului guvern, declarând
că „Noua Unitate nu v-a intra în coaliție [guvernamentală] cu partidele care cu
orientările politice în Rusia și nu vom colabora nici cu Uniunea Verzilor și
Țăranilor”. Similar stau lucrurile în Bulgaria, unde Kiril Petkov a reiterat angajamentul
formațiunii sale „Continuăm Schimbarea” de a nu întra într-o majoritate
guvernamentală alături de GERB, partid
acuzat de proliferarea corupției; aceasta chiar și în condițiile în care Boiko
Borisov a declarat că ar renunța la a deține funcția de prim-ministru într-un viitor
cabinet de coaliție. Teoretic, politicienii lituanieni și bulgari nu au decât
trei soluții: reîntoarcea la electorat, guvernarea de mare coaliție (precum în
România, bunăoară) sau fabricarea postelectorală a unui guvern de coaliție,
minoritar ori majoritar. Practic, opțiunilor lor sunt reduse la ultima, cu
toate costurile pe care această soluție le presupune.
No comments:
Post a Comment