Mai
bine de șapte luni de război inutil, cu consecințe economice, sociale și
umanitare teribile, i-au trebuit regimului autocrat de la Kremlin pentru a
ajunge la punerea în practică a scenariul cu anexarea Crimeii din 2014. Pe
scurt, să ne reamintim că, în condițiile declanșării acțiunilor militare
rusești în peninsulă la sfârșitul lunii februarie (imediat după încheierea Jocurilor
Olimpice de Iarnă de la Soci), un „referendum” privind statutul Crimeii a avut
loc pe 16 martie, în baza căruia Consiliul Suprem din Crimeea (ilegitim) a
adoptat a doua zi „declarația de independență”. Pe 20 și 21 martie, parlamentul
bicameral de la Moscova și-a dat girul pentru anexarea Crimeii. O lună mai târziu,
fuseseră deja parcurse toate procedurile juridice de extindere a teritoriului
statului rus asupre peninsulei. Deloc inutil să adăugăm că această modificare
prin forță a granițelor nu a primit recunoaștere internațională.
Primul
pas al repetării „scenariului Crimeea” l-am văzut deja: organizarea rapidă a
unor așa-zise consultări populare în teritoriile controlate (deși nu total) de
armata rusă – Donețk, Lugansk, Zaporojie și Herson, imediat ce Vladimir Putin
s-a pronunțat practic pentru anexarea lor de către Rusia. Motivația unei astfel
de decizii, pe care oficialii de la Moscova nu au obosit să o repete, ar fi
„salvarea” rușilor ce locuiesc în aceste teritorii. Salvarea de la ce și de
cine? De neonaziștii rusofobi din Ucraina, despre care vorbea propaganda rusă
la declanșarea războiului, dar fără a produce dovezile necesare? Sau mai
degrabă de „pericolul” reprezentat de orientarea pro-europeană a Ucrainei? Și
chiar dacă populația rusă din estul Ucrainei ar fi supusă unei politici
consecvente de discrimare din partea Kievului, cum pretinde Moscova, Rusia
nu-și poate asuma cu de la sine putere și în contra tratatelor internaționale rolul
de „putere protectoare” sau „putere garantă” a destinului unei populații a
altui stat. Este limpede însă, acum mai mult ca oricând, că „salvarea” nu este
decât pretextul pentru ambițiile imperiale ale Moscovei. Ambiții îmbrăcate,
iată, în haina democratică a procedurii referendare. Trebuie însă iterat că referendumurile
din cele patru teritorii ucrainene sunt departe de a respecta pricipiile și
normele specifice consultărilor populare din regimurile democratice, căci,
bunăoară, nici vorbă de alegeri libere când votul se desfășoară sub amenințarea
armelor. În fapt, tehnic, vorbim nu de referendumuri, ci de plebiscituri, instrumentul
preferat de legitimare populară al autocraților. În context, să remarcăm și
faptul că votul dat de locuitorii acestor provincii ucrainene a fost nu pentru
autonomie sau independență, ci, direct, pentru alipire la Rusia.
Oricum,
de voie, de nevoie, participanții la urne au confirmat, aproape în unanimitate
(se putea altfel?) așteptările Moscovei. Care, deși avertizată de cancelariile
lumii democratice că aceste referendumuri sunt ilegale și, deci, nu pot fi baza
unor decizii politice, își pregătește pașii următori. Și pe aceștia îi știm din
cazul Crimeii. Anume, confirmarea politică și, apoi, juridică a integrării în
Rusia a celor patru teritorii ucrainene. Deja la Moscova se vorbește despre
constituirea unui nou district federal, cel de al nouălea, în componența căruia
să intre Donețk, Lugansk, Zaporojie și Herson, alături de Crimeea. Mai mult chiar,
se vehiculează și numele viitorului trimis al lui Putin în acest nou district.
Acesta ar putea fi Dimitri Rogozin, apropiat al lui Putin și aprig susținător
al ofensivei ruse în estul Ucrainei, fost titular al unor funcții publice de
primă importanță, precum cea de viceprim-ministru (2011-2018) sau șef al Roscosmos,
agenția spațială rusă (2018-2022).
Am
putea spune, deci, că regimul de la Kremlin este nu doar consecvent cu sine, ci
și foarte sigur că își poate asuma fără niciun fel de probleme poziția de
arbitru internațional, că deciziile sale unilaterale nu pot fi contracarate. Totuși,
lucrurile nu stau deloc așa, și nu doar pentru că Rusia nu mai este URSS, în
ciuda nostalgiei ce bântuie la Kremlin. Dovadă e chiar recentul decret
prezidențial privind mobilizarea rezerviștilor, fie ea și parțială, așa cum
este prezentată oficial. Justificată de Vladimir Putin (în cadrul celui de al
doilea său discurs public de la declanșarea războiului) drept o acțiune
necesară pentru „eliberarea de neonaziști a Donbass-ului” (sic!), decizia este,
în fapt, o consecință a pierderilor însemnate înregistrate de armata rusă pe
fronturile din Ucraina și, totodată, o recunoaștere tacită a eșcului
„operațiunii strategice”, pe care Moscova ar dori-o transformată în „operațiunea
de combatere a terorismului”. În același timp, mobilizarea, adică sporirea
efectivelor militare participante la războiul din Ucraina (cu toate bâlbele și
haosul ce i-au urmat) se dorește a fi expresia unei dovezi de forță. Simplu
spus, Rusia încearcă să își arate mușchii, și nu doar Ucrainei, girând astfel
„referendumurile” din estul țării, ci și comunității internaționale care i se
opune. În același sens trebuie privite și amenințările, mai mult sau mai puțin
voalate, dar tot mai frecvente în ultima perioadă, cu privire la posibilitatea,
chiar dreptul Rusiei de a folosi arme nucleare.
Dar
indiferent care sunt motivațiile și intențiile adevărate ale Moscovei,
acțiunile Rusiei creează o serioasă problemă. Reale sau mai puțin reale,
amenințările diplomatice și mai ales militare, ne plasează practic în cadrele
unui nou Război Rece. Și parcă pentru a ne dovedi că istoria este întodeauna ciclică,
toate acestea se întâmplă la 60 de ani de la ceea ce omenirea a cunoscut drept
„criza rachetelor cubaneze”, momentul cel mai tensionat al relațiilor dintre
SUA, conduse de democratul John F. Kennedy, și URSS, avându-l în frunte pe
comunistul Nikita Hrusciov, ajunse în pragul declanșării unui război nuclear. Nu
s-a ajuns însă la folosirea armanentul nuclear instalat în secret de sovietici
pe teritoriul Cubei pentru că, ne spun acum specialiștii din domeniu, tactica
liderului de la Kremlin a fost cea a unui joc de intimidare, deși foarte
riscant, Rusia fiind dezavantajată din perspectivă strategic-militară. De altfel,
opinia generală a istoricilor este că Hrusciov nu ar fi intenționat cu adevărat
să declanșeze un război nuclear împotriva NATO, ci doar să obțină anumite
avantaje geopolitice în raport cu Occidentul. Putem oare împărtăși opinia
acestora, optimistă am zice, și în legătură cu acțiunile actualului lider
moscovit?
No comments:
Post a Comment