Thursday, 8 September 2022

EFECTUL PUTIN ASUPRA SPAȚIULUI SCHENGEN

 



Începând cu 1 ianuarie 2007, România a devenit, în mod oficial, parte a Uniunii Europene, în cadrul celui de al doilea val de extindere a Uniunii către Est, alături de Bulgaria. Pentru România, aderarea la UE a reprezentat un moment istoric decisiv, dacă avem în vedere lungul și anevoiosul proces de sincronizare cu Europa, cum l-ar denumi Eugen Lovinescu, susținătorul interbelic cel mai puternic al adoptării (copierii) modelului occidental de civilizație.

În mod firesc, după 1 ianuarie 2007 România a început pregătirea pentru adoptarea măsurilor necesare eliminării controalelor la frontierele interne în vederea aderării la spațiul Schengen.

Știm însă că România a încheiat procesul negocierilor de aderarea cu două „corijențe”, două dosare de negociere provizoriu închise, cel mai problematic fiind dosarul Justiție și afeceri interne. Aceasta a presupus instituirea unui Mecanism de Cooperare și Verificare a progreselor înregistrate de România în acest domeniu. Pașii ezitanți făcuți în direcția finalizării reformelor din justiție, ca și perpetuarea corupției au constituit argumente politice pentru amânarea intrării în spațiul Schengen, chiar dacă România îndeplinea, începând cu 2010, condițiile tehnice necesare.

De altfel, Vasile Blaga, ministrul de Interne în 2010, bazându-se tocmai pe finalizarea cu succes a procedurilor tehnice de aderare, promitea, în luna mai a acelui an, că „pe 27 martie 2011 vom intra în spațiul Schengen”.

Au trecut de atunci 12 ani, iar România a rămas în afara spațiului Schengen. Totuși, lucrurile s-au schimbat fundamental în 2022.

După 24 februarie, România nu a ezitat să se alăture măsurilor de sancționare a Rusiei agresoare decise la Bruxelles. Totodată, sprijinul diplomatic, militar și, mai ales, umanitar acordat de București Ucrainei a fost substanțial, fiind remarcat nu doar de media, de liderii de la Kiev, dar și de oficialii Uniunii Europene. În mod deosebit, România a acordat și continuă să acorde asistență unui număr foarte mare de refugiați ucrainieni (peste 2,2 milioane, conform datelor guvernamentale) inclusiv acelora care au ales doar să tranziteze țara către vestul Europei.

Toate acestea au contribuit direct la revizuirea pozițiilor statelor europene care se opuneau intrării României în zona Schengen, precum Germania, Franța sau Olanda. Am putea vorbi, deci, despre un efect colateral al deciziei liderului de la Kremlin de a ataca Ucraina. Astăzi, la mai bine de șase luni de la declanșarea agresiunii împortiva Ucrainei, avem, practic, consensul cancelariilor europene privind aderarea Româniai la spațiul Schengen.

Bunăoară, pe 29 august, Olaf Scholz, cancelarul Germaniei, declara că spijină aderarea României (alături de Bulgaria și Croația) la spațiul circulației libere: „Schengen-ul este una dintre cele mai mari succese ale Uniunii Europene, iar noi trebuie să-l protejăm și să-l dezvoltăm. Iar aceasta înseamnă să acoperim golurile rămase. Croația, România și Bulgaria îndeplinesc condițiile tenice pentru a fi membri cu drepturi depline. Voi lucra pentru a le vedea ca membri cu drepturi depline.” Anterior, pe 15 iunie, Emmanuel Macron, aflat într-o vizită în România, aprecia că țara pe care o conduce sprijină aderarea României la spațiul Schengen: „Franța e alături de România. Dorim ca acest dosar să progreseze, să avanseze”. Putem adăuga și pozițiile favorabile ale altor state vestice, precum cea recentă a Danemarcei, exprimată de ambasadorul agreat al Regatului Danemarcei în România – care și-a aexprimat sprijinul deplin al țării sale pentru aderarea României, conform comunicatului de presă al ministerului Afacerilor Externe de la București, din 5 septembrie.

Dar probabil mai important este faptul că președinția cehă a Consiliului Uniunii Europene susține aderea României la zona liberei circulații, dorind ca realizarea acestui obiectiv să avansese pe durata celor șase luni în care Praga asigură președinția Uniunii. Au dat asigurări în acest sens atât ministrul Justiției, Pavel Blažek, cât și cel de Interne, Vit Rakušan, din guvernul de la Praga. Concret, Președinția Consiliului UE a invitat miniștrii de Interne din România, Bulgaria și Croația pe 13 septembrie pentru a analiza situația aderării la spațiu Schengen, fapt salutat imediat de eurodeputații români PNL/PPE, precum Rareș Bogdan sau Daniel Buda.

Desigur, urmează o serie de pași tehnici și politici în urma cărora România să devină parte a spațiului Schengen (probabil etapizat), printre care numărându-se chiar depunerea oficială a cererii de aderare, probabil în octombrie. Este însă limpede că acum condițiile sunt prielnice ca cea de a 16-a solicitare de acest gen făcută de guvernul de la București să fie încununată de succes. De aici și optimismul premierului Ciucă vizând posibilitatea ca România să devină membră a spațiului Schengen până la sfârșitul lui 2022, deși în urmă cu un an opina că nu „garantează că intrăm în Schengen în 2022”.

 

P.S. Putem lărgi discuția despre efectele colaterale, dar nedorite de Vladimir Putin, ale agresiunii militare rusești, dacă avem în vedere cel puțin alte două evoluții geopolitice  extrem de importante pe cale să se producă: lărgirea NATO, prin cuprinderea Finlandei și a Suediei,  pe de o parte, și continuarea extinderii spre Est a UE prin acceptarea candidaturilor Ucrainei și Republicii Moldova.

 

 

No comments:

Post a Comment