Friday, 17 September 2021

Președinții Partidul Naţional Liberal (1990-2021) (IV)

 


             Partidul Naţional Liberal, primul şi cel mai vechi partid din România modernă, constituit în 1875, al cărui nume este indiscutabil legat de marile momente ale istoriei antecomuniste, şi-a făcut reapariţia în viaţa politică la începutul lui 1990, după 43 de ani de la interzicerea sa de către regimul comunist. Pe 15 ianurie 1990, Tribunalul Muncipiului Bucureşti a oficializat existenţa noului PNL, al patrulea partid constituit legal în România postcomunistă.

De atunci, în fruntea partidului s-au succedat nouă președinți. Când și cum au fost aleși aceștia. Care au fost principalele lor realizări, dar și nerealizări politice? Cum a evoluat partidul liberalilor sub conducerea acestora? Sunt întrebările la care îmi propun să răspund într-un serial istoric ale cărui episoade sunt dedicate fiecăruia din cele nouă mandate.

 

Theodor Stolojan – primul președinte PNL neliberal (2002-2004)

Anunţata retragere a lui Valeriu Stoica din poziția de președinte PNL în favoarea lui Theodor Stolojan, l-a transformat pe acesta, care oricum avea o foarte mare cotă de popularitate în rândul liberalilor, în cel mai peţit dintre politicieni. Mai-mari ai partidului, lideri ai filialelor, simpli membri de partid i-au cerut lui Theodor Stolojan, să nu plece din partid şi să preia şefia PNL. Acesta a declinat însă oferta rămânând consecvent intenţiei de a părăsi nu numai PNL, ci şi scena politică, dezamăgit de prestaţia actorilor politici, dezamăgire la care a contribuit chiar situaţia din partid. „Nu candidez la preşedinţia PNL – îşi justifica Stolojan decizia într-o emisiune televizată a Antenei 1 (24 iunie 2002) – întrucât nu sunt de acord cu schimbarea lui Valeriu Stoica, aşa cum se procedează acum, nu sunt de acord cu oamenii care nu respectă regulile unei organizaţii şi nu cred în soluţii de tipul <omul-minune> care preia partidul şi se liniştesc apele”. Retragerea lui Theodor Stolojan a relansat conflictul dintre grupările pro şi anti-Stoica, părţile pregătindu-se pentru confruntarea finală din congresul extraordinar a cărui convocare devenise iminentă.

Pe 26 iunie, Valeriu Stoica a recidivat, anunţând că este gata să se retragă din competiţie cu condiţia ca în partid să se închege, în următoarea lună, o alternativă puternică la actuala conducere a partidului. Cine putea fi această alternativă? Cu siguranţă nu gruparea seniorilor partidului, care de altfel îl susţinea pe Stoica, nici gruparea Patriciu, şi nici cea a liberalilor proveniți din ApR, care oricum îşi declaraseră neutralitatea în acest conflict. Nu mai rămânea decât soluţia „omului-minune”. Ea a căpătat materialitate cu ocazia şedinţei Delegaţiei Reprezentanţilor Naţionali PNL din 5 iulie 2002, când Theodor Stolojan, cedând presiunilor la care era supus, a anunţat că ar putea candida la preşedinţia PNL numai dacă statutul partidului va suferi modificări substanţiale pentru a evita pe viitor astfel de situaţii critice.

Primul pas direct prin care „liberalii s-au predat lui Stolojan”, aşa cum titra un important ziar naţional, a fost făcut de Valeriu Stoica. Pe 11 iulie, acesta a anunţat că îi deleagă atribuţiile lui Theodor Stolojan, devenit astfel lider de facto al PNL. A urmat „predarea” filialelor, 38 din cei 47 de preşedinţi locali pronunţându-se pentru modificările statutare propuse de noul preşedinte. În fine, delegaţii la Congresul extraordinar PNL desfăşurat la Bucureşti pe 24 şi 25 august 2002 i-au „predat” partidul lui Stolojan, votându-l într-o proporţie de peste 80%. Procentul, neobişnuit de mare pentru un partid liberal, reflecta însă cu acurateţe starea din PNL. Epuizaţi de criza conducerii, membrii partidului doreau în fruntea lor un pacificator, un om neimplicat în jocurile de putere din partid, decis să pună ordine în interiorul partidului şi care să facă să funcţioneze maşinăria liberală. Faptul că acesta nu era un liberal get-beget a contat prea puţin. Ca dovadă, Ludovic Orban, contracandidatul din partea grupării Patriciu, care şi-a axat campania tocmai pe ideea liberalului pur-sânge, a obţinut un mai mult decât modest scor de 18 procente (respectiv 193 de voturi din cele 1137 exprimate). În schimb, 944 de delegaţi l-au votat pe Stolojan, dar nu pentru liberalismul său, ci mai degrabă pentru că l-au considerat omul potrivit la locul potrivit. Şi chiar mai mult, căci, supralicitându-i calităţile, altfel reale, liberalii i-au conferindu-i lui Stolojan o aură mesianică, de salvator al partidului.

                                                                                                sursa foto: digi24.ro
                                                 Theodor Stolojan (n. 1943)

Aşadar, după Radu Câmpeanu, Mircea Ionesu-Quintus şi Valeriu Stoica, Theodor Stolojan devenea, în 2002, cel de al patrulea preşedintele PNL. Dar schimbarea operată de Congresul Extraordinar al liberalilor era una mult mai profundă decât precedentele. Mai întâi, pentru prima oară în istoria postcomunistă a PNL, preşedintele era un nou-venit în partid. Formal, el avea o vechime în partid de doi ani, dar în toată această perioadă legăturile sale cu partidul au fost slabe. Reamintim că Theodor Stolojan a renunţat la postul de deputat câştigat în alegerile precedente, ca şi faptul că fusese la un pas de a părăsi partidul. Încă şi mai neobişnuit, noul preşedinte liberal era asociat mai degrabă cu zona stângă a politicii. Şi nu pentru că nu ar fi fost un adept al liberei iniţiative şi în general al liberalismului economic, ci datorită carierei sale politice de după 1989 şi, în mod deosebit, bunelor relaţii cu Ion Iliescu. Ministru de finanţe în cabinetul Roman, apoi şef al guvernului provizoriu din perioada 1991-1992, participat la campania prezidenţială a liderului PDSR din 1996, Theodor Stolojan nu s-a dezis niciodată de relaţia sa cu Ion Iliescu. De altfel, acesta a salutat alegerea lui Stolojan ca preşedinte al liberalilor, apreciind că va avea în PNL „un partener de dialog şi de acţiuni comune pentru atingerea obiectivelor pe care România şi le-a propus”. Trebuie însă spus şi faptul că noul preşedinte liberal a ţinut să separe, aşa cum a declarat-o deseori, planul personal de cel politic al relaţiilor cu Ion Iliescu.

Apoi, echipa sa se plasa şi ea în afara tradiţiei liberale. Din cei cinci vicepreşedinţi ai PNL, numai trei erau membri cu vechime în partid şi în structurile lui de conducere – Paul Păcurariu, Mona Muscă şi Călin Popescu Tăriceanu. Ceilalţi doi vicepreşedinţi aveau, în schimb, poziţii mult mai puternice. Ex-liderul ApR, Teodor Meleşcanu  a devenit numărul doi în partid şi înlocuitorul preşedintelui PNL în caz de vacanţă a postului, iar Gheorghe Fluture, fost apropiat al PD şi membru al efemerei Iniţiative Social-Liberale, era practic mâna dreaptă a lui Stolojan în ceea ce priveşte organizarea partidului. În fine, între cei nouă membri (plini şi supleanţi) ai Biroul Executiv se regăseau şi nou-veniţi în PNL, precum Mircea Coşea şi George Scutaru, din fostul ApR. Am putea deci spune că PNL avea practic o conducere ne-liberală.

Pe de altă parte, odată cu alegerea lui Theodor Stolojan, liberali s-au pronunţat şi în favoarea unui nou statut PNL, mult diferit de precedentul. În esenţă, modificările au vizat reducerea „birocraţiei” din partid la nivel central şi întărirea puterii preşedintelui. Astfel, Biroul Permanent Central (structură tradiţională în PNL dar considerată de Stolojan ca fiind „sursă de tensiuni şi blocare a deciziei”) a fost înlocuit cu o echipă executivă condusă şi numită de preşedintele PNL (Biroul Executiv), iar Consiliul Naţional a fost desfiinţat, rolul acestuia fiind preluat de Delegaţia Reprezentanţilor Naţionali (un fel de legislativ al partidului). Totodată, preşedintele îi va putea sancţiona direct pe cei care nu îşi îndeplinesc atribuţiile, iar liderii liberali nu pot cumula mai multe funcţii. Modificările cu pricina ar putea fi considerate improprii mai cu seamă unui partid liberal sau chiar abateri de la normele democratice. De altfel, ele au şi fost taxate ca atare în special de grupul Patriciu. Dar noul statut corespundea viziunii pe care preşedintele liberal o avea despre cum trebuie să arate o organizaţie politică, modelul său fiind cel al unei organizaţii comerciale, în care ordinea este mai importantă decât democraţia. De altfel, chiar imaginea lui publică era cea a unui economist, şi încă unul încruntat, a unui om care „vine la muncă” (slogan utilizat de liberali în campania prezidenţială a anului 2000) şi care aşteaptă ca organizaţia pe care o conduce să fie eficientă. Simplificând lucrurile, PNL devenea un fel de societate pe acţiuni, în care preşedintele juca rolul directorului, iar şefii filialelor teritoriale pe cei ai acţionarilor. Acesta va fi deci viitorul PNL – o organizaţie politică funcţionând după principiul profitului. Totuşi Theodor Stolojan nu poate fi acuzat de tendinţe centraliste şi cu atât mai mult dictatoriale din moment ce noul statut transfera asupra organizaţiilor locale atribuţii importante, precum cea a desemnării componenţei listelor electorale, ceea ce reprezenta o premieră în politica românească. În fapt, în ciuda întăririi autorităţii preşedintelui, noile prevederi statutare au făcut din PNL un partid de tip descentralizat, mai aproape de ceea ce M. Duverger definea a fi un partid de cadre.

Toate aceste ne îndreptăţesc să vorbim de un alt PNL odată cu intrarea în epoca Stolojan. Un PNL mai puţin legat de tradiţia sa, cu o bază socială diferită, construit pe o nouă filozofie organizaţională şi, mai cu seamă, condus de un politician liberal atipic. Într-un fel, se poate spune că acesta este costul pe care liberalii au acceptat să-l plătească pentru relansarea partidului lor. Proximele alegeri parlamentare ne vor arăta că „profitul” lor va compensa din plin acest cost.

Până atunci, să remarcăm, mai întâi, că prima parte a „epocii Stolojan” a fost una neobişnuit de liniştită comparativ cu evoluţia anterioară a partidului liberal, semn al armistiţiului instaurat între taberele liberale odată cu alegerea noului preşedinte. Singura dispută publică care a spart monotonia acestei perioade, amintind oarecum de vechile disensiuni dintre liberali, s-a consumat la începutul lunii februarie 2003, cu ocazia Conferinţei Extraordinare a PNL Bucureşti al cărui principal obiectiv l-a constituit stabilirea strategiei electorale pentru alegerile municipale. Atunci, discursul lui Theodor Stolojan despre lipsa de eficienţă a maşinăriei liberale, a primit replica fostului vicepreşedinte Dinu Patriciu, nemulţumit de concepţia „maşinistă” a liderului partidului. Disputa s-a rezumat însă la un schimb de replici, fără a avea amploarea şi urmările mai vechilor conflicte intra-liberale. Cât priveşte evenimentul politic în sine, Conferinţa Extraordinară a stabilit că viitorul candidat liberal la Primăria Capitalei va fi desemnat pe baza preferinţelor bucureştenilor. Mai trebuie spus că la acea vreme, liderul liberalilor bucureşteni era Ludovic Orban, ales preşedinte al filialei PNL Bucureşti în noiembrie 2002, după ce Mircea Cinteză a trebuit, conform prevederii statutare care interzicea cumulul de funcţii în partid, să renunţe la această funcţie o dată cu alegerea sa ca membru supleant în Biroul Executiv PNL.

Pe de altă parte, noul preşedinte liberal a continuat politica de alianţe inaugurată de Valeriu Stoica, urmărind atât fuziunea cu unele dintre partidele extraparlamentare, cât și consolidarea colaborării cu PD.  După fuziunea cu UFD, oficializată în aprilie 2002, la începutul anului 2003, PNL și PD au pus bazele unei formule electorale comune – Alianța „Dreptate și Adevăr”, cu obiectivul de a deveni alternativa politică la PSD.

Succesul strategiei politice a lui Stolojan şi-a avut confirmarea la alegerile locale din 2004, la care, cum ştim, liberalii şi democraţii au candidat pe listele comune ale Alianţei numai în Bucureşti şi Cluj. În ansamblul procesului electoral, PNL a atras cele mai multe voturi, după PSD. În competiţia pentru consiliile judeţene, candidaţii liberali au primit 1.445.674 de voturi, reprezentând 15,99% din totalul celor exprimate, scor care s-a tradus în câştigarea unui număr de 281 de mandate de consilier judeţean. O performanţă similară a fost înregistrată şi la alegerea consiliilor locale, pentru PNL votând 1.423.479 cetăţeni, adică 15,38%, iar candidaţii acestuia ocupând 7.036 poziţii de consilieri locali. În competiţia pentru primării, performanţa PNL a fost încă şi mai substanţială. Cu 1.607.571 de voturi, reprezentând 17,20% din totalul celor exprimate, liberalii şi-au adjudecat conducerea unui număr de 443 de localităţi, atât din mediu rural, cât şi din cel urban.

            În aceste condiţii, poziţia PNL de principal partid de opoziţie şi, totodată, de partid dominat al Alianţei D.A., nu putea fi pusă la îndoială, şi, ca atare, nici postura lui Theodor Stolojan de candidat prezidenţial al liberalilor şi democraţilor. De altfel, pentru alegerile parlamentare şi prezidenţiale din noiembrie-decembrie 2004, strategia electorală a Alianţei a consfinţit această realitate: în ansamblul listelor comune pentru parlamentare, condidaţii liberali îi depăşeau numeric pe cei democraţi, iar liderul liberal a fost niminalizat drept prezidenţiabil al Alianţei PNL-PD.

Însă pe 3 octombrie 2004, cu puţine zile înainte de lansarea sa oficială în competiţia prezidenţială, Theodor Stolojan s-a retras pe neaşteptate din viaţa politică, abandonând atât PNL, cât şi Alianţa D.A. Tehodor Stolojan nu a explicat niciodată public care au fost motivele retragerii sale, chiar dacă la vremea respectivă au fost invocate vagi motive de sănătate.

No comments:

Post a Comment