Discuţiile formale legate de reforma electorală
par să se concentreze, din nou, asupra reducerii numărului de parlamentari. În
acest sens, proiectul este ca viitorul parlament să se reducă la 418 locuri,
318 în Camerei Deputaţilor şi 100 în Senat. O preocupare nu numai populară, ci
şi legitimă dacă ne gândim la dimensiunea actualui parlament, ales în 2012. Cu
atât mai mult cu cât, cel puţin la prima vedere, soluţia legislativă pentru
pentru a se ajunge la această nouă dimensiune a parlamentului este simplă, căci
vizează modificarea articolul de lege care stabileşte câţi parlamentari se
aleg, respectiv creşterea normei de reprezentare, stabilită încă din 1992. În
realitate, lucrurile sunt mult mai complicate.
Argumentele le putem deduce din dinamica numărul
de parlamentari, redată mai jos:
|
Camera Deputaţilor
|
Senat
|
Parlament
|
Norma juridică
|
|||
Nr.
mandate
|
Min.
naţ.
|
Total aleşi
|
Nr.
mandate
|
Total
aleşi
|
|||
Alegeri 1990
|
387
|
9
|
396
|
119
|
119
|
515
|
Decretul-lege nr. 92/1990
|
Alegeri 1992
|
328
|
13
|
341
|
143
|
143
|
484
|
Legea nr. 68/1992
|
Alegeri 1996
|
328
|
15
|
343
|
143
|
143
|
486
|
|
Alegeri 2000
|
327
|
18
|
345
|
140
|
140
|
485
|
|
Alegeri 2004
|
314
|
18
|
332
|
137
|
137
|
469
|
Legea nr. 373/2004
|
Alegeri 2008
|
315
|
18
|
334
|
137
|
137
|
471
|
Legea nr. 35/2008
|
Alegeri 2012
|
315
|
18
|
412
|
137
|
176
|
588
|
|
Urmărind cifrele din primele coloane de la Camera
Deputaţilor şi Senat, care reprezintă numărul de mandate conform normei de
reprezentare, vom observa că, în fapt, putem vorbi despre o dinamică
descendentă a acestui număr, care, în principal ca urmare a creşterii numărului
mandatelor alocate minorităţilor naţionale, nu s-a reflectat în aceeaşi măsură
în evoluţia numărului total al aleşilor. Totuşi, şi acesta a tins să scadă în
perioada 1990-2008, adică până la adoptarea aşa-numitului vot uninominal.
Faptul că ulterior trendul s-a inversat, ne arată că, dincolo de un număr de
mandate stabilit de lege, există şi alte surse ale dimensionării parlamentului.
Astfel, începând cu 2008, a fost constituită circumscripţia electorală 43
(pentru românii din afara graniţelor), care a adăugat un plus de 6 mandate, 4
de deputat şi 2 de senator. Dar sursa principală a creşterii numărului total al
mandatelor parlamentare, creştere vizibilă în mod special la alegerile din
2012, trebuie căutată chiar în mecanismul de distribuire a mandatelor.
Pe scurt, introducerea „votului uninominal”,
adică a exprimării votului în circumscripţii uninominale, pastrându-se însă
regula proporţionalităţii, a făcut ca un număr de mandate să fie alocate peste
norma de reprezentare, în condiţiile în care câştigătorii alegerilor au obţinut
peste 50% din voturi. Referindu-ne la 2012, acest surplus a fost de 118
mandate, 79 în Cameră şi 39 în Senat, reprezentând o creştere de circa 25%.
Altfel spus, supradimensionarea parlamentului nu şi-a avut cauza în prevederea
legală care stabileşte numărul de mandate, ci chiar în formula electorală
practicată.
Aşadar, dacă obiectivul reformei electorale este,
într-adevăr, reducerea numărului total de parlamentari aleşi, atunci atenţia
trebuie concentrată asupra mecanismelor de distribuire a mandatelor, în sensul
utilizării unui mecanism care să nu genereze multiplicarea mandatelor peste
norma de reprezentare legală. Or, din acest punct de vedere, preopunerea
privind utilizarea unui mod de scrutin mixt (de tip german) este
contradictorie. Pe lângă faptul că ar intra în contradicţie cu actualele
prevederile constituţionale din domeniu, utilizarea unui astfel de scrutin va
favoriza, în continuare, un efect de supradimensionare a parlamentului (cum o
arată chiar experienţa electorală Germaniei postbelice), chiar dacă nu în aceeaşi proporţie cu cel
generat de „votul uninominal”, la care, în mod categoric, trebuie renunţat.
No comments:
Post a Comment