În
urmă cu mai bine de trei decenii, istoria Europei și a lumii în general a
cunoscut prefaceri fundamentale. Revoluțiile anticomuniste din 1989 au avut ca
rezultat prăbușirea regimurilor dictatoriale din Estul Europei. Țările din
această regiune, inclusiv Rusia, au pășit pe calea democratizării, procesul
având, desigur, note particulare locale. Totodată, anul 1989 a adus și
încheierea „războiului rece”, care a guvernat raporturile geopolitice de după
al doilea război mondial. Cu cuvintele lui Francis Fukuyama, prăbușirea zidului
Berlinului a însemnat „sfârșitul istoriei”. Adică sfârșitul istoriei bipolare
pe care o știam până atunci.
Dar
încheierea epocii „războiului rece” nu a anulat conflictele militare sau „războaiele
calde” din diferitele zone ale planetei. În multe regiuni au continuat
conflicte militare locale de mai mică sau mai mare amploare, cele mai multe cu
obiective teritoriale. Totuși, niciunul dintre acestea – nici chiar războiul
din Siria – nu a avut urmări la nivelul întreg mapamondului, nu a generat crize
globale. Pănă acum. Prefigurat de invazia din Crimeea, războiul de cucerire
declanșat de Rusia împotriva Ucrainei pe 24 februarie 2022 a schimbat lucrurile
în mod radical. De atunci, Europa și întreaga lume se confruntă direct cu riscul
escaladării mondiale a unui război clasic. Un război – trebuie din nou
subliniat – absurd și de neințeles în secolul al XXI-lea, justificat de
ideologii Kremlinului printr-o logică răsturnată. Astfel, dacă inițial scopul
războiului era denazificarea Ucrainei, acum propaganda rusească vorbește tot
mai apăsat despre prin misiunea Rusiei lui Putin de a pune capăt hegemonismului
modelului cultural occidental, pus în antiteză cu cel pe care-l reprezintă
Rusia. O misiune mesianică, demnă de un dictator!
Dar
dincolo de retorica Moscovei, este o ralitate că războiul din Ucraina a deschis
calea reactivării conflitelor militare înghețate din diferitele regiuni ale
lumii, a readus în actualitatea soluția militară a rezolvării diferendelor
dintre state, a creditat militarismul în dauna diplomației, potențând astfel
pericolul unui război regional sau chiar mondial, cu consecințe dramatice.
Nu
întâmplător, asistăm astăzi la escaladarea declarațiilor și acțiunilor agresive
ale unor state precum Turcia sau Corea de Nord, pentru a aminti doar două dintre
multele exemple de acest fel ce pot fi invocate. Astfel, în contextul reuniunii
G20 din Indonezia, președintele Turciei a amenințat Grecia practic cu cucerirea
militară. Recep Tayyip Erdogan a declarat ziaristilor că țara sa „poate că
dintr-o dată, într-o noapte” să invadeze Grecia, care ar trebui „să-și vadă
locul său” și „să-și amintească istoria”. Știm că între cele două state există
un conflict diplomatic mai vechi, uneori chiar cu accente militare, cu privire
la zona economică exclusivă din Marea Egee. Știm și că sunt două state NATO,
membre ale alianței din 1952, fapt de natură a tempera o escaladare militară a
tensiunile. Cu toate acestea, și tocmai pentru că ne aflăm într-un un nou
context militarist, declarațiile președintelui Turciei sunt fără precedent și
periculoase.
Dar
dacă în acest caz avem, deocamdată cel puțin, doar declarații, într-o altă
regiune afectată de un conflict rece cronic lucrurile sunt încă mai grave. În
urmă cu circa o lună, Coreea de Nord, a cărei retorică militaristă este
binecunoscută, a lansat o rachetă balistică, cu rază medie de acțiune, deasupra
teritoriului Japoniei, survolând insula Hokkaido. Aceasta, în ciuda
reglementărilor internaționale care interzic efectuarea zborurile rachetelor
către sau pe deasupra altor țări fără o consultare sau avertizare prealabile. Premierul
Japoniei, Fumio Kishida, a condamnat ferm acțiunea, calificând-o drept un
„comportament violent”, iar guvernul a convocat de urgență o reuniune a
Consiliului de Securitate Națională. Tot
în octombrie, puterea de la Phenian a adoptat o lege prin care Corea de Nord se
autodeclară „stat cu arme nucleare”, efectuarea unui test nuclear devenind
iminentă. Iar recent, pe 3 și 4 noiembrie, alte raiduri cu rachete balistice au
fost efectuate de Coreea de Nord deasupra Mării Japoniei, una dintre rachete
căzând foarte aproape de apele teritoariale sud-coreene, fapt fără precedent de
la încheierea războiului dintre cele două țări, în 1953. „Bombardarea continuă
cu rachete, zi de zi, este un afront și nu poate fi tolerat”, a reacționat
imediat premierul Kishida, iar președintele sud-coreean Yoon Suk-Yeol a
calificat acțiunea militară a Phenianului drept „o invazie teritorială de
facto”.
Fie și numai aceste evoluții recente sunt suficiente pentru a pune în evidență tendința amplificării politicilor militariste în relațiile dintre state, tendință potențată de războiul de agresiune declanșat de Rusia împotriva Ucrainei. Dacă adăugăm și amenințările, mai voalate sau mai directe, ale Kremlinului cu privire la posibilitatea utilizării armamentului nuclear, putem spune că ne îndreptăm către o situație similară cu cea pe care istoria o consemnează drept „criza rachetelor din Cuba”, de la începutul anilor 60 ai secolului trecut, când omenirea s-a aflat în pragul declanșării unui nou război mondial, de astă dată de factură nucleară.
No comments:
Post a Comment