Monday, 14 November 2016

Alegeri parlamentare în România postcomunistă

Debutul celei de a opta campanii electorale parlamentare ne oferă prilejul unei succinte analize comparate vizând principalii parametrii ai alegerilor parlamentare din România postcomunistă, utilă nu doar amatorilor de statistici.
Mai întâi, să urmărim dinamica corpului electoral, redată în tabelul de mai jos.

Scrutin
Alegători
înregistraţi
Alegători prezenţi la urne
Rata
participării
Voturi valabile Senat
Voturi valabile
Camera Deputaţillor
1990
17.200.722
14.825.764
86,19%
13.956.180
13.707.159
1992
16.380.663
12.496.430
76,29%
10.964.430
10.880.252
1996
17.218.654
13.088.388
76,01%
12.287.671
12.238.746
2000
17.699.727
11.559.458
65,31%
10.891.910
10. 839.424
2004
18.449.344
10.794.653
58,51%
10.231.476
10.188.106
2008
18.464.274
7.238.871
39,20%
6.888.055
6.886.794
2012
18.423.066
7.694.180
41,76%
7.416.628
7.409.626

Remarcăm deîndată că, în contextul tendinţei generale de creştere a absenteismului, ultimele două alegeri parlamentare au fost tranşate de mai puţin de jumătate din cetăţenii cu drept de vot, ceea ce, desigur, ridică o problemă privind legitimitatea aleşilor. Dincolo de cauze care ţin de calitatea vieţii politice, descreşterea accentuată a participării din anii 2004 - 2012 trebuie corelată şi cu creşterea numărului votanţilor înregistraţi.
Pentru 11 decembrie 2016, acest număr a ajuns la aproape 19 milioane, mai exact 18.935.857 (din care, 609.962 au domiciliul sau reşedinţa în afara ţării). Există însă dubii rezonabile cu privire la realismul cifrelor oficiale. Oricum, acesta este numărul la care se raportează toate operaţiunile electorale, de la stabilirea numărului minim al semnăturilor pentru susţinerea candidaturilor până la calcularea pragului electoral.

În ce priveşte participarea politică, aceasta a fost maximă în 1992, când  79 de formaţiuni politice (inclusiv organizaţiile minorităţilor naţionale oficial recunoscute) au depus candidaturi parlamentare. Anterior, la primele alegeri parlamentare postcomuniste, numărul formaţiunilor politice participante a fost de 71, pentru ca la următoarele trei ediţii să varieze între 64 (în 1996 şi 2004) şi 68 (2000). Urmând o tendinţă similară participării populare, participarea politică s-a redus puternic începând cu alegerile parlamentare din 2008, primele separate de alegerile prezidenţiale. Concret, în 2008 au participat 29 de formaţiuni politice, iar în 2012, 31. Reducerea apare încă mai evidentă dacă dăm la o parte organizaţiile minorităţilor naţionale, al căror număr e constant, rămânând astfel 11 partide sau alianţe de partide în 2008, respectiv 13 în 2012. În esenţă, restrângerea concurenţei electorale este consecinţa procesului de stabilizare şi consolidare a spectrului politic-partidist, inclusiv pe cale legislativă, proces care poate fi mai bine vizualizat urmărind dinamica numărului formaţiunilor cu reprezentare parlamentară (cu precizarea că am numărat actorii electorali care au obţinut locuri în legislativ).

Scrutin
Senat
Partide/alianţe
Camera Deputaţilor
Prag electoral
legal
Partide/alianţe
Minorităţi
Total
1990
7
18
9
27
0%
1992
8
7
13
20
3%
1996
6
6
15
21
3%
2000
5
5
18
23
5%
2004
4
4
18
22
5%
2008
4
4
18
22
5%
2012
4
4
18
22
5%

Adaug că la toate alegerile parlamentare au participat şi independenţi, însă sistemul electoral românesc nu favorizează succesul acestora. De altfel, cu excepţia alegerilor din 1990, când un independent a ocupat un loc în Senat, locurile parlamentare au fost ocupate exclusiv de reprezentanţi ai formaţiunilor politice.
La alegerile din acest an participă 27 de formaţiuni politice, din care 11 partide politice, numărul redus al acestora înscriindu-se în tendinţa manifestată începând cu 2008. Totuşi, lipsa alianţelor politice, dar mai ales criza traversată de partidele politice „tradiţionale”, cu consecinţa multiplicării spectrului politic prin apariţia unor actori electorali noi, constituie premisele sporirii numărului formaţiunilor politice cu reprezentare parlamentară.

Cele 11 partide politice participante la alegerile din 11 decembrie 2016 concurează pentru 312 locuri în Camera Deputaţilor (calculate conform normei de reprezentare de 1 deputat la 73.000 de locuitori) şi 136 în Senat (1 senator la 168.000 de locuitori). Acestora li se adaugă cele 18 locuri rezervate minorităţilor naţionale, acum în număr de 16. În ansamblul perioadei postcomuniste, variaţia numărul parlamentarilor aleşi, calculat conform normei de reprezentare, este redată mai jos.

Scrutin
Senat
Camera Deputaţilor
Total
Nr.
Norma
Nr.
Norma
Minorităţi
1990
119
-
387
-
9
515
1992
143
1 senator
la
160.000
locuitori
328
1 deputat
la
 70.000 locuitori
13
484
1996
143
328
15
486
2000
140
327
18
485
2004
137
314
18
469
2008
137
315
18
470
2012
137
315
18
470

Precizez că, în decursul timpului, numărul circumscripţiilor electorale a crescut de la 41, în 1990, la 42, în 1992, prin adăugarea circumscripţiei Ilfov, şi la 43, în 2008, prin constituirea circumscripţiei Străinătatea (cu 2 senatori şi 4 deputaţi).


În fine, deşi sistemul electoral practicat pentru alegerea parlamentarilor nu a fost schimbat, rămânând de tip RP (reprezentare proporţională), legislaţia electorală a cunoscut numeroase variaţii. Pe scurt, până în 2015, au funcţionat patru legi electorale: Decretul-lege nr. 92/1990, Legea nr. 68/1992, care a introdus pragul electoral legal de 3%, Legea 373/2004, care a consfiinţit valoarea de 5% a pragului electoral legal, Legea 35/2008, cunoscută sub numele de legea votului uninominal. Consecinţa introducerii alegerii deputaţilor şi senatorilor în circumscripţii uninominale, ca o condiţie a „reforme politice”, a fost în fapt creşterea numărului de parlamentari, creştere modestă în 2008, dar masivă în 2012, când parlamentul a cunoscut o extindere cu 25%, fiind aleşi în plus 118 deputaţi şi senatori (peste numărul rezultat din aplicarea normei de reprezentare). În anul 2015, acest sistem a fost abandonat, noua lege electorală, nr. 2008/2015, restaurând votul pe liste de partid închise. 

No comments:

Post a Comment